Frågor och svar för Scandic Friends-medlemmar



Snabblänkar

Scandic Friends

Poäng

Vad är skillnaden mellan baspoäng och bonuspoäng?

Med baspoäng kan du både klättra till nästa nivå och använda poängen till att handla. Bonuspoäng använder du enbart i syftet att handla.

Jag saknar poäng. Vad ska jag göra?

Om du saknar poäng är du välkommen att kontakta vår medlemsservice. Ha i åtanke att det kan ta upp till tio dagar innan dina poäng blir synliga efter att du tjänat in dem.

Hur tjänar jag poäng?

Vi har två sorters poäng, baspoäng och bonuspoäng. Du kan tjäna poäng på olika sätt, till exempel genom att boka en kvalificerande natt, göra bokningar på vår hemsida eller genom att äta på vår restaurang under vistelsen (om du ber att betala det på rumsnotan).

Hur använder jag mina poäng med lojalitetsprogrammet?

Du kan använda dina poäng på till exempel tillval på hotellet, samarbetspartners och mycket mer.

Vad kan poängen användas till förutom bonusnätter? 

För närvarande har Scandic Friends-medlemmar möjlighet att använda poäng för bonusnätter. Vi utvecklar ständigt vårt lojalitetsprogram och vi hoppas att inom en snar framtid kunna dela nya och spännande sätt för våra lojala medlemmar att spendera och lösa in poäng.

Hur tar jag reda på min poängstatus?

På Mina sidor kan du se hur många poäng du har tjänat. På Mina sidor kan du även se din medlemsnivå, hur många poäng/nätter du behöver för att komma till nästa nivå samt kommande hotellvistelser.

Hur länge kommer mina poäng att vara giltiga innan de går ut?

Baspoängen som räknas mot nästa medlemsnivå är giltiga under en tolvmånadersperiod. Därefter adderas de till dina medlemspoäng som kan användas för köp. Poängen som kan användas för köp kommer sedan att vara tillgängliga i 24 månader. Bas- och bonuspoäng är giltiga i 36 månader från respektive månad som de tjänats in. Poängen kommer att kunna användas i 36 månader innan de går ut. Poäng intjänade före 23 januari 2018 är giltiga i 36 månader från 31 december det år de intjänades. Du kan se när dina poäng går ut på Mina sidor.

Vad är en kvalificerande natt?

En kvalificerande natt innebär att du tjänar in poäng och att natten räknas in för en högre medlemsnivå. De flesta nätter som du kan boka på Scandics webbplats, direkt via hotellet, vår reservationstjänst och medlemsservice eller via vårt självbokningssystem för företag är kvalificerande nätter. Några undantag är kostnadsfria vistelser, bonusnätter* eller vissa förhandlade priser. Däremot räknas bokningar som har gjorts genom tredje parts webbplats (t.ex. Hotels.com, Expedia, Booking.com), gruppbokningar eller bokningar via researrangörer inte som kvalificerande nätter.

* en bonusnatt är inte poängkvalicerande men du kan fortfarande tjäna in poäng under vistelsen, läs här om bonusnätter

Jag har bott på ett av era hotell men kan inte se mina intjänade poäng. Hur kommer det sig?

Det kan ta upp till tio dagar innan dina poäng syns på Mina sidor. Om du fortfarande inte ser dina poäng efter tio dagar kan du alltid registrera saknade poäng.

Medlemsförmåner

Är Scandic Friends-medlemmar fortfarande lika viktiga under denna ansträngda period?

Våra medlemmar är otroligt viktiga för oss, varför vi har gjort en rad förändringar som vi hoppas kommer ge mervärde till dig som medlem. Ju högre nivå i Scandic Friends du har desto högre mervärde får du.

Hur fungerar bonusnätter?

En bonusnatt är en hotellvistelse som du kan boka med de poäng som du har tjänat in som medlem. Du kan fortfarande boka en bonusnatt ett år i förväg. Skillnaden är att du kan få utökad tillgång om du klättrar till våra högre nivåer och att du kan boka en bonusnatt med delbetalning där du kombinerar poäng och pengar. En bonusnatt är poängkvalificerande och du kan endast boka standardrum. Vänligen notera att restaurangkupongen inte är inkluderad under en vistelse med bonusnätter eller vid delbetalade bonusnätter. 

Ge bort en bonusnatt

Du kan alltid ge bort en av dina bonusnätter till någon annan. För att göra det ringer du medlemsservice, du kan inte boka en bonusnatt för någon annan via vår webb eller app.

Tfn-nummer till medlemsservice: 08-517 517 00

Varför har Scandic tagit bort restaurang-vouchern?

Vi befinner oss i en speciell situation där några av våra shoppar, restauranger och barer tillfälligt stängt. Vi har därför tagit bort restaurang-vouchern, men har istället sett till att Scandic Friends har fått ett mervärde i medlemsskapet totalt sett.

Kommer restaurang-vouchern tas bort permanent?

Vårt mål är att ständigt utveckla förmånerna för våra medlemmar. Under denna ansträngda period har vi tagit beslut om att upphöra med restaurang-vouchern och har istället sett till att du som Scandic Friends-medlem har fått ett mervärde i medlemsskapet totalt sett.

Hur tjänar jag poäng hos Scandic Friends partners?

Mitt medlemskap

Vilken medlemsnivå har jag?

Du kan se din medlemsnivå genom att logga in på Mina sidor.

När uppgraderas jag till nästa nivå?

Du kan se hur många poäng eller nätter du behöver för att komma till nästa nivå genom att logga in på Mina sidor.

Hur länge behåller jag min nuvarande nivå?

Din medlemsnivå gäller ett år från dagen som du uppnådde den. På ditt digitala medlemskort kan du se utgångsdatumet. Hitta kortet på Mina sidor eller som en länk i e-post från Scandic Friends.

Är det möjligt att bli nedgraderad?

Ja, om du inte har bott det antal nätter/har de poäng som krävs för att behålla din nivå kommer du att flyttas ner en nivå, förutom om du har Level 1. Men ha i åtanke att du bara kan flyttas ner en nivå i taget under en tolvmånadersperiod.

Jag kommer inte ihåg mitt medlemsnummer

Du hittar ditt medlemsnummer på ditt digitala medlemskort eller i ett e-postmeddelande från Scandic Friends. Du kan även kontakta vår medlemsservice.

Jag har förlorat mitt medlemskort. Hur får jag ett nytt?

Vi har ett digitalt kort som du enkelt kan ladda ner till din telefon. Hitta den på Mina sidor eller ladda ner den till din smartphone via länken som du hittar i e-postmeddelanden från Scandic Friends. Om du föredrar ett fysiskt kort kan du självklart beställa ett.

Jag har glömt mitt lösenord. Hur loggar jag in?

Jag får inga e-postmeddelanden från Scandic Friends. Hur kommer det sig?

Kontakta vår medlemsservice så hjälper vi dig.

Jag vill inte längre ha e-postmeddelanden från Scandic Friends. Hur ska jag göra?

Du kan alltid avbeställa marknadsföring från oss. Klicka bara på länken ”Avbeställ nyheter och erbjudanden” i ett e-postmeddelande från oss. Du kan även kontakta vår medlemsservice. Observera att avregistreringen innebär att du inte får information om ditt medlemskap, din poängstatus eller förhandsinformation om våra kampanjer eller semestererbjudanden. Du kommer fortfarande att få information om dina bokningar.

Hur kan jag kontakta Scandic Friends

Du hittar den mesta informationen om Scandic Friends på vår webbplats. Till exempel hur du beställer ett nytt kort, nytt lösenord, registrerar saknade poäng, bokar bonusnätter och mycket mer. Om du inte hittar svaret på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss. Mejla oss på [email protected] eller ring +46 8 517 517 20.

Scandic Friends shop

Besök vår Scandic Friends shop för mer information om hur du använder dina poäng i shoppen, regler runt returer och kontaktinformation till shoppens kundservice.

Betala med poäng i restaurang, bar och shop

Hur fungerar det?

Nu kan du som medlem använda dina poäng när du handlar i vår restaurang, shop och bar när du bor hos oss. Det enda du behöver göra är att sätta upp dina köp på rummet istället för att betala omgående. Du kan också välja att delbetala med poäng och resterande med pengar.

Vad motsvarar mina poäng i värde när jag ska handla på hotellet?

Lokal valuta Poäng Exempel, en rätt för 200 kr Exempel 10 000 poäng
1 krona 80 200 kr x 80=16 000 poäng 125 kronor

Ersätter ni restaurang-vouchern med att betala med poäng-systemet?

I mars tog vi bort vouchern för Level 2-medlemmar och uppåt och ersatte med fler möjligheter att tjäna poäng. Nu introducerar vi även nya sätt att använda poäng i restaurang, bar och shop för våra boende medlemmar. Eftersom vouchern var något begränsad i sitt användande så hoppas vi att betala med poäng blir ett mervärde för dig som medlem.

*Se fler frågor nedan om vad du kan köpa med poäng.

Kan jag betala allt på hotellet med poäng?

Du kan använda dina poäng till nästan allt i vår shop och i stort sett allting i baren och restaurangen. Den enda restriktionen gäller starksprit vilket inte kan betalas med poäng i Sverige, Norge och Finland på grund av lokal lagstiftning.

Tjänar jag poäng för mina inköp som jag betala med poäng?

Nej, produkterna du handlar med poäng kommer inte att vara poängkvalificerande. Men om du valde att delbetala med pengar kommer du att tjäna poäng på den delen.

Varför är summorna Totalt inkl. moms och Totalt exkl. moms felaktiga när jag betalar med poäng?

För tillfället har vi ett fel i ett av våra system och detta orsakar en felaktig total summa inkl. moms och total summa exkl. moms, men Totalt moms är korrekt. Om du önskar att få ett separat kvitto med allt du köpte med pengar, med korrekt moms, går det bra. Fråga i vår reception när du checkar ut.

Kan jag betala med poäng på alla hotell?

För tillfället kan du inte betala med poäng på 10 hotell.

Sverige: Scandic Visby, Scandic Gällivare, Scandic Laholmen och Scandic Värnamo
Norge: Scandic Hönefoss, Scandic Fauske, Scandic Leksnes och Scandic Stiklestad
Finland: Scandic Forssa
Danmark: Scandic Palace