Frågor och svar för Scandic Friends-medlemmar

Snabblänkar

Nya Scandic Friends

Varför lanserar ni ett nytt medlemsprogram?

Vi har ett av Nordens och hotellbranschens största lojalitetsprogram, och våra medlemmar är viktiga för oss. Vi har som ambition att leva upp till dina förväntningar och att vårt lojalitetsprogram ska ligga i framkant. Därför lyssnar vi på dig och gör förändringar som kommer att gynna dig som medlem.

Vad händer med mina poäng?

När du går över till det nya programmet följer dina poäng med. Poäng som du tjänade före det nya programmet kommer att fungera som förut. Det betyder att du kan använda dina poäng, och de kommer att synas i ditt poängsaldo. Du kommer inte att kunna använda poängen för att klättra till nästa nivå.

Vad händer med min medlemsnivå?

I stället för fyra nivåer har vårt nya lojalitetsprogram fem nivåer. Men du kan vara lugn. Du kommer inte att nedgraderas. Du kommer snart att få mer information om din nya nivå. Det kan dock hända under övergångsperioden att du inte kommer att kunna se vilken nivå du är på, eller ditt saldo för utgående poäng. Den första nivån i det nya programmet heter Level 1.

Hur kommer de nya sätten att tjäna och använda poäng att påverka mig?

Förut tjänande du lika många poäng oavsett rumspris. Med nya Scandic Friends kommer poängen att baseras på rumspris och din medlemsnivå. Vi kommer även att lägga till fler sätt att tjäna poäng. Vi berättar mer om det vid lanseringen. Du kommer att börja tjäna poäng enligt det nya programmet när det lanseras.

Kommer jag att kunna använda värdekuponger som jag har beställt?

Självklart! Du kommer att kunna använda både värdekuponger och frinattskuponger som du har beställt före lanseringen. Om de inte har gått ut så klart.

Vad är skillnaden mellan baspoäng och bonuspoäng?

Baspoäng tar dig till nästa nivå och kan användas för köp. Bonuspoäng kan bara användas för köp. Vi kommer att berätta mer när programmet lanseras.

När kan jag ta reda på mer om nya Scandic Friends och programmets förmåner?

Du kommer att kunna läsa mer om programmet när det har lanserats.

Poäng

Jag saknar poäng. Vad ska jag göra?

Om du saknar poäng är du välkommen att kontakta vår medlemsservice. Ha i åtanke att det kan ta upp till tio dagar innan dina poäng blir synliga efter att du tjänat in dem.

Hur tjänar jag poäng?

Vi har två sorters poäng, baspoäng och bonuspoäng. Du kan tjäna poäng på olika sätt, t.ex. genom att boka en kvalificerande natt, göra bokningar på vår hemsida eller genom att äta på vår restaurang under vistelsen (om du ber att betala det på rumsnotan).

Hur använder jag mina poäng med det nya lojalitetsprogrammet?

Du kan använda dina poäng som förut och på nya sätt, t.ex. tillval på hotellet, nya samarbetspartners och mycket mer.

Hur tar jag reda på min poängstatus?

På Mina sidor kan du se hur många poäng du har tjänat. På Mina sidor kan du även se din medlemsnivå, hur många poäng/nätter du behöver för att komma till nästa nivå samt kommande hotellvistelser.

Hur länge kommer mina poäng att vara giltiga innan de går ut i det nya programmet?

Baspoängen som räknas mot nästa medlemsnivå är giltiga under en tolvmånadersperiod. Därefter adderas de till dina medlemspoäng som kan användas för köp. Poängen som kan användas för köp kommer sedan att vara tillgängliga i 24 månader. Bas- och bonuspoäng är giltiga i 36 månader från respektive månad som de tjänats in. Poängen kommer att kunna användas i 36 månader innan de går ut. Poäng intjänade före 23 januari 2018 är giltiga i 36 månader från 31 december det år de intjänades. Du kan se när dina poäng går ut på Mina sidor.

Vad är en kvalificerande natt?

En kvalificerande natt innebär att du tjänar in poäng och att natten räknas in för en högre medlemsnivå. De flesta nätter som du kan boka på Scandics webbplats, direkt via hotellet, vår reservationstjänst och medlemsservice eller via vårt självbokningssystem för företag är kvalificerande nätter. Några undantag är kostnadsfria vistelser, bonusnätter eller vissa förhandlade priser. Däremot räknas bokningar som har gjorts genom tredje parts webbplats (t.ex. Hotels.com, Expedia, Booking.com), gruppbokningar eller bokningar via researrangörer inte som kvalificerande nätter.

Jag har bott på ett av era hotell men kan inte se mina intjänade poäng. Hur kommer det sig?

Det kan ta upp till tio dagar innan dina poäng syns på Mina sidor. Om du fortfarande inte ser dina poäng efter tio dagar kan du alltid registrera saknade poäng.

Medlemsförmåner

Hur fungerar bonusnätter?

En bonusnatt är en hotellvistelse som du kan boka med de poäng som du har tjänat in som medlem. Du kan fortfarande boka en bonusnatt ett år i förväg. Skillnaden är att du kan få utökad tillgång om du klättrar till våra högre nivåer och att du kan boka en bonusnatt med delbetalning där du kombinerar poäng och pengar. En bonusnatt är inte poängkvalificerande och du kan endast boka standardrum. Vänligen notera att restaurangkupongen inte är inkluderad under en vistelse med bonusnätter eller vid delbetalade bonusnätter. 

Hur beställer jag en bonusnattkupong?

Du kan inte längre beställa bonusnattkuponger. Men kom ihåg att du kan boka bonusnätter ett år i förväg.

Hur fungerar restaurangkuponger?

Som Level 2-, Level 3-, Top Level- och Red Level-medlem får du en restaurangkupong för varje kvalificerande natt du bor hos oss. Du kan använda kupongen på mat i vår restaurang och shop under vistelsen. Restaurangkupongen gäller för mat och dryck från restaurangen, baren, shopen, minibaren (ej sprit och spritbaserade drycker, godis, nötter, chips) på hotellet under vistelsen.

Hur tjänar jag poäng hos Scandic Friends partners?

Mitt medlemskap

Vilken medlemsnivå har jag?

Du kan se din medlemsnivå genom att logga in på Mina sidor.

När uppgraderas jag till nästa nivå?

Du kan se hur många poäng eller nätter du behöver för att komma till nästa nivå genom att logga in på Mina sidor.

Hur länge behåller jag min nuvarande nivå?

Din medlemsnivå gäller ett år från dagen som du uppnådde den. På ditt digitala medlemskort kan du se utgångsdatumet. Hitta kortet på Mina sidor eller som en länk i e-post från Scandic Friends.

Är det möjligt att bli nedgraderad?

Ja, om du inte har bott det antal nätter/har de poäng som krävs för att behålla din nivå kommer du att flyttas ner en nivå, förutom om du har Level 1. Men ha i åtanke att du bara kan flyttas ner en nivå i taget under en tolvmånadersperiod.

Jag kommer inte ihåg mitt medlemsnummer

Du hittar ditt medlemsnummer på ditt digitala medlemskort eller i ett e-postmeddelande från Scandic Friends. Du kan även kontakta vår medlemsservice.

Jag har förlorat mitt medlemskort. Hur får jag ett nytt?

Vi har ett digitalt kort som du enkelt kan ladda ner till din telefon. Hitta den på Mina sidor eller ladda ner den till din smartphone via länken som du hittar i e-postmeddelanden från Scandic Friends. Om du föredrar ett fysiskt kort kan du självklart beställa ett.

Jag har glömt mitt lösenord. Hur loggar jag in?

Jag får inga e-postmeddelanden från Scandic Friends. Hur kommer det sig?

Kontakta vår medlemsservice så hjälper vi dig.

Jag vill inte längre ha e-postmeddelanden från Scandic Friends. Hur ska jag göra?

Du kan alltid avbeställa marknadsföring från oss. Klicka bara på länken ”Avbeställ nyheter och erbjudanden” i ett e-postmeddelande från oss. Du kan även kontakta vår medlemsservice. Observera att avregistreringen innebär att du inte får information om ditt medlemskap, din poängstatus eller förhandsinformation om våra kampanjer eller semestererbjudanden. Du kommer fortfarande att få information om dina bokningar.

Hur kan jag kontakta Scandic Friends

Du hittar den mesta informationen om Scandic Friends på vår webbplats. Till exempel hur du beställer ett nytt kort, nytt lösenord, registrerar saknade poäng, bokar bonusnätter och mycket mer. Om du inte hittar svaret på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss. Mejla oss på member@scandichotels.com eller ring +46 8 517 517 20.