Scandic Friends medlemsvillkor
BESTÄMMELSER OCH VILLKOR FÖR SCANDIC FRIENDS-MEDLEMSKAP - gäller efter 27 Augusti 2024
- Allmänna regler för medlemskapet
- Tjäna poäng
- Scandic partners
- Använd poäng
- Scandic Go
- Uppnå en medlemsnivå
- Behandling av personuppgifter
- Ytterligare bestämmelser och villkor
1. ALLMÄNNA REGLER FÖR MEDLEMSKAPET
1.1 Ett medlemskap i Scandic Friends är kostnadsfritt.
Minimiålder för medlemskap i Scandics lojalitetsprogram (nedan kallat ”Scandic Friends” är 18 år. Medlemskapet i Scandic Friends är ett avtal mellan Scandic Hotels Holding AB, (org.nr 556723-5725), ett svenskt aktiebolag med säte på Sveavägen 167, 102 33 Stockholm, Sverige (nedan kallat ”Scandic”) och dig personligen (nedan kallad ”medlemmen”). Medlemskap och medlemskort kan inte utfärdas till företag eller andra juridiska personer.
Endast en fysisk person per medlemskap kan registreras. Endast en incheckad medlem per rum kan tjäna poäng och kvalificerande nätter samt få rabatter och förmåner under en vistelse.
1.2 ”Rabatter och förmåner” nämns i Bestämmelser och villkor för Scandic Friends-medlemskap. ”Rabatter och förmåner” avser förmåner som endast är tillgängliga för Scandic Friends-medlemmar. Rabatter och förmåner kan fastställas och kommuniceras till medlemmen (t.ex. förmåner förknippade med nuvarande medlemsnivå, bonusnätter, med mera), men de kan också vara oförutsebara (t.ex. överraskningar, utmaningar, medlemsevenemang, med mera). Scandic förbehåller sig rätten att justera de rabatter och förmåner som finns tillgängliga via Scandic Friends. Aktuella rabatter och förmåner som ingår i Scandic Friends och mer information finns här.
1.3 Deltagande i Scandic Friends styrs av dessa bestämmelser och villkor och det är medlemmens ansvar att läsa och förstå samtliga bestämmelser och villkor, inklusive eventuella tillägg till dessa. Dessa bestämmelser och villkor gäller från och med 2024-05-07 och ersätter alla tidigare bestämmelser och villkor för lojalitetsprogram på Scandic.
1.4 Medlemmen ska vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att obehöriga personer får tillgång till medlemskort, medlemsnummer och/eller lösenord.
1.5 Om en medlem tappar bort sitt medlemskort, och om kontaktuppgifter ändras, ska medlemmen kontakta Scandics boknings- och kundtjänst enligt kontaktinformationen som beskrivs under 8.4.
1.6 Scandic Friends gäller tills vidare. Scandic förbehåller sig rätten att avsluta Scandic Friends genom att meddela medlemmen om detta sex månader i förväg.
1.7 Scandic förbehåller sig rätten att ändra dessa bestämmelser och villkor för Scandic Friends. Scandic informerar medlemmarna om det sker några väsentliga förändringar eller förändringar som är ogynnsamma för medlemmarna via minst en av Scandic Friends informationskanaler, dvs. webbplats, e-post, SMS eller brev. Scandic kommer att göra allt för att kommunicera ändringar i dessa bestämmelser och villkor i tid.
1.8 Scandic förbehåller sig rätten att efter eget gottfinnande säga upp ett medlemskap i Scandic Friends om medlemskapet missbrukas. Sådan uppsägning kan ske omedelbart och utan förvarning samt göra att poäng förverkas. Exempel på sådant missbruk kan vara respektlöst eller orimligt beteende gentemot Scandic eller dess partner alternativt kriminella handlingar som anses omoraliska, oetiska eller som bryter mot dessa bestämmelser och villkor. Medlemmen kan när som helst säga upp sitt medlemskap genom att skicka ett e-postmeddelande till Scandics boknings- och kundtjänst på memberse@scandichotels.com.
1.9 Det är medlemmens ansvar att informera sin arbetsgivare i förväg, och att inhämta arbetsgivarens samtycke om sådant krävs, när hen förväntar sig att tjäna poäng i Scandic Friends baserat på köp som genererar poäng som betalas av arbetsgivaren. Poäng som tjänas in i samband med affärsresor, till exempel när hotellnätter betalas av arbetsgivaren, får inte användas för privata ändamål utan arbetsgivarens föregående samtycke. Scandic ansvarar under inga omständigheter för att medlemmen informerar eller erhåller godkännande från arbetsgivaren.
1.10 Om medlemmen använder poäng som tjänats in i samband med affärsresor för privata ändamål kan sådan användning i vissa länder, t.ex. Sverige, Norge, Finland och Danmark, bli föremål för inkomstskatt eller andra skatter. Det är medlemmens skyldighet att informera arbetsgivaren och/eller relevanta myndigheter om detta och betala alla tillämpliga skatter för sådan användning. Scandic frånsäger sig allt ansvar för eventuell skatt och skattskyldighet som åläggs medlemmen i detta avseende.
1.11 Särskilda regler för att tjäna och använda poäng gäller på Scandic Go-hotell, se artikel 5. De angivna reglerna i dessa bestämmelser och villkor gäller för alla andra Scandichotell.
2. TJÄNA POÄNG
2.1 Poäng och kvalificerande nätter (se 2.5) kan tjänas in från registreringsdatumet för ett Scandic Friends-medlemskap.
2.2 Medlemmen tjänar icke-kvalificerande poäng genom Scandic Friends MasterCard och utvalda partner. Medlemmen kan använda icke-kvalificerande poäng, men dessa räknas inte mot en högre medlemsnivå.
2.3 Medlemmen tjänar kvalificeringspoäng på kvalificerande nätter (se 2.5), monetära utgifter (exkl. moms, rabatt och värdekuponger) som debiteras medlemmens rum under en vistelse, engagemang och genom att välja extrapoäng istället för en restaurangkupong. De monetära utgifterna inkluderar utgifter för boende, mat och dryck, vår hotellbutik, hotellförmåner och tjänster under kvalificerande vistelser.
Kvalificeringspoäng gör det möjligt för medlemmen att ta sig till nästa medlemsnivå, även kallad nivå. Även om medlemmen använder sina kvalificeringspoäng räknas de mot en högre nivå. För att tjäna poäng måste medlemmen uppge sitt medlemsnummer vid bokningstillfället samt visa upp medlemskort och ID handlingar vid incheckning på Scandichotellet. Kvalificeringspoäng tilldelas endast en Scandic Friends-medlem per rum och för ett rum per poängkvalificerande övernattning (se 2.5).
2.4 Kvalificeringspoäng beräknas baserat på det monetära värdet och medlemmens nuvarande medlemsnivå (se tabell 1), efter rabatter och värdekuponger, exklusive moms. De totala utgifterna under en kvalificerande vistelse (enligt 2.3) multipliceras med de faktorer som anges i tabell 1 för att beräkna hur många poäng medlemmen har tjänat. Exempel: Om de totala utgifterna för en nivå 1-medlem (exkl. moms) är 1 000 kr, multipliceras summan med 2 vilket ger 2 000 poäng.
Poängmultiplicering per nivå |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 SEK/DKK/NOK | 2 | 2 | 2 | 2,5 | 2,5 | 3 | 3 |
1 EUR | 20 | 20 | 20 | 25 | 25 | 30 | 30 |
1 PLN | 6 | 6 | 6 | 7,5 | 7,5 | 9 | 9 |
2.5 En ”poängkvalificerande övernattning” innebär att medlemmen tjänar kvalificeringspoäng som räknas mot en högre medlemsnivå – Nivå – samt får medlemsförmåner i samband med vistelsen. Kvalificeringspoäng kan tjänas på nätter och köp på hotellet. Om en natt inte är poängkvalificerande kommer medlemmen inte att få några kvalificeringspoäng eller medlemsförmåner under vistelsen.
En ”kvalificerande natt” är en intjänad natt som räknas mot medlemsnivå 7, vilket kräver 100 kvalificerande nätter. Om en natt inte är kvalificerande ingår den inte i de 100 nätter som krävs för att nå nivå 7.
De flesta nätter som bokas via Scandics webbplats/app, ett Scandichotell, Scandics boknings- och kundtjänst eller utvalda webbaserade affärsresebyråer är kvalificerande. Scandic förbehåller sig rätten att från tid till annan ändra vilka nätter som är kvalificerande enligt ovan. Medlemmen måste vara registrerad som gäst på hotellet för att tjäna kvalificerande nätter och kvalificeringspoäng. Undantag är främst specialpriser på rum och icke-Scandic-tjänster (t.ex. Bookings.com och Hotels.com).
2.6 En kvalificerande natt ger medlemmen olika antal kvalificeringspoäng, beroende på vilken medlemsnivå – nivå – som medlemmen för närvarande innehar.
(Se tabell 1)
2.7 För gruppbokningar och bokningar som betalas via månadsfaktura gäller särskilda bestämmelser och villkor för intjänande av kvalificeringspoäng och användning av medlemsförmåner.
2.8 Kvalificeringspoäng utfärdas inte om en vistelse avbokas på grund av orsaker som ligger utanför Scandics eller Scandics partners kontroll.
2.9 Kvalificerande och icke-kvalificerande Scandicpoäng som tjänats in av medlemmen, kan inte kombineras med eller överföras till andra medlemskonton.
Poäng får inte säljas, ärvas, överföras eller på annat sätt bytas mot betalning.
2.10 Medlemmen tjänar kvalificeringspoäng på köp i hotellbutiken, interna hotelltjänster och produkter, mat och dryck, på upp till 500 EUR/5 000 DKK/5 000
NOK/2 000 PLN/5 000 SEK per vistelse som läggs till på rumsräkningen. En medlem kan också betala för andra gäster så länge räkningen sätts upp på rummet.
2.11 Det kan ta upp till 10 dagar efter utcheckning tills poängen registreras på medlemmens konto. Om poäng felaktigt har getts till ett Scandic-medlemskonto kan dessa tas bort av Scandic efteråt.
2.12 Alla poäng (kvalificerande och icke-kvalificerande) gäller för inlösen 3 år från utcheckningsdatumet. Poängen går ut den sista dagen i månaden de tjänades in, 3 år senare. Exempel: Intjänade poäng 6/3/2023 upphör att gälla 31/3/2026 och intjänade poäng 22/6/2019 upphör att gälla 30/6/2022.
2.13 Kvalificeringspoäng gäller för kvalificering under pågående medlemsår (upp till 12 månader). Alla intjänade kvalificeringspoäng under det pågående medlemsåret räknas mot att kvalificera sig för en nivå, även om de används.
2.14 Medlemmar kan se sina kontouppgifter på www.scandichotels.se/scandicfriends
3. SCANDIC PARTNERS
3.1 I vissa fall kan kvalificerande och icke-kvalificerande poäng tjänas in och användas hos Scandics partner, beroende på respektive partners bestämmelser och villkor. Mer information om våra partner, erbjudanden samt rabatter och förmåner finns på Scandic Friends partnersidor.
3.2 En medlem i Scandic Friends kan inte kräva ersättning för poäng, rabatter eller förmåner om avtalet har ändrats mellan Scandic Friends och partnerföretaget.
3.3 Rabatter och förmåner kan endast användas av medlemmen personligen och gäller endast det rum där medlemmen bor. Medlemmen måste uppge sitt personliga Scandic Friends-medlemsnummer för att kunna utnyttja partnererbjudanden. Scandic ansvarar inte för eventuella konsekvenser av obehörig användning av ett medlemsnummer.
3.4 Scandic kan inte hållas ansvarigt för ett avtal som slutits mellan en medlem och en Scandicpartner.
3.5 Om en medlem använder poäng för tjänster som tillhandahålls av en Scandicpartner gäller den relevanta partnerns bestämmelser och villkor.
4. ANVÄND POÄNG
4.1 En medlem kan använda kvalificerande och icke-kvalificerande poäng för interna hotelltjänster och -produkter, bonusnätter och hos utvalda Scandicpartner. Poängen kan inte kombineras med rabatter, värdekuponger eller andra erbjudanden, förutsatt att inget annat tydligt har angivits.
4.2 Bestämmelser och villkor för köp hos Scandic gäller för all inlösning av poäng. Om inlösta poäng har gått ut anses de förbrukade och kan inte återbetalas.
4.3 En medlem kan betala för interna hotelltjänster och -produkter med kvalificerande och icke-kvalificerande poäng. För specifika regler, se www.scandichotels.se/scandic-friends
4.4 En bonusnatt är en hotellnatt som en medlem kan betala helt eller delvis med poäng. Både kvalificerande och icke-kvalificerande poäng kan användas för att boka bonusnätter på ett Scandichotell.
4.5 Bonusnätter gäller i mån av tillgång. Därför kan rumstillgängligheten vara begränsad på utvalda hotell under vissa perioder.
4.6 En medlem kan inte tjäna kvalificeringspoäng på den del av bonusnatten som betalas med poäng. Medlemmen kan dock tjäna kvalificeringspoäng på utgifter under vistelsen (se 2.3) och om något delvis har betalats med pengar.
4.7 En bonusnatt räknas mot en högre medlemsnivå – nivå – när en medlems totala antal intjänade kvalificerande nätter under ett medlemsår når kravet för nästa nivå (Nivå 7).
4.8 För att boka en bonusnatt måste medlemmen ha tillräckligt med kvalificerande och/eller icke-kvalificerande poäng på sitt medlemskonto och uppvisa sitt medlemsnummer. Bonusnätter kan endast bokas via Scandics egna försäljningskanaler. Priser för att betala bonusnätter med poäng visas på Scandics webbplats vid bokningstillfället. Priser för att betala bonusnätter med poäng varierar från dag till dag, beroende på hotellkategori.
När en bonusnatt har bokats dras motsvarande poäng för den aktuella hotellkategorin och eventuella tillägg från medlemmens konto. Läs mer om hur många poäng som krävs för ett specifikt hotell på www.scandichotels.se/scandic-friends
4.9 Bonusnatten måste bokas av medlemmen och gäller för två personer i ett standard-dubbelrum. Det är också möjligt för medlemmar att ge bort en bonusnatt i enlighet med punkt 4.11.
4.10 Bonusnätter kan bokas 12 månader före ankomstdatumet. Poäng som dras från medlemmens konto kan returneras till samma konto om avbokningen har gjorts enligt Scandics avbokningsregler. Om en medlem bokar med poäng som går ut före ankomstdatumet och avbokar eller bokar om vistelsen kommer poängen att gå ut. I händelse av utebliven ankomst kommer poängen att betraktas som förbrukade. Dessa regler gäller för alla inlösta poäng, inte bara poäng som inlösts för boende. Se 4.11 för mer information om att ge bort en bonusnatt.
4.11 En medlem kan ge bort en bonusnatt och bokningen kan göras via Scandics boknings- och kundtjänst (se 8.5 för kontaktuppgifter). Bonusnatten kan bokas 12 månader före ankomstdatumet. Bokningen kan ändras till ett annat datum, men vid avbokning återbetalas inga poäng. I händelse av utebliven ankomst kommer poängen att betraktas som förbrukade. Bonusnätter får inte säljas vidare.
4.12 En medlem kan kombinera poäng och pengar för att betala för en bonusnatt. Den del som betalas med poäng ger inga kvalificeringspoäng. Den del som betalas med pengar ger nya kvalificeringspoäng. När en medlem betalar med poäng och pengar kan hen inte använda några andra erbjudanden, rabatter, värdekuponger eller kombination av dessa. En så kallad ”delbetald” bonusnatt kan räknas mot en högre medlemsnivå för den ursprungliga poänginnehavaren när dennes totala antal hotellnätter läggs ihop.
5. SCANDIC GO
5.1 För att tjäna och använda kvalificerande och icke-kvalificerande poäng på Scandic Go-hotell gäller följande regler, som i tillämpliga delar ersätter ovanstående regler.
5.2 Medlemmen tjänar kvalificeringspoäng på kvalificerande nätter (se 2.5).
5.3 Medlemmen tjänar inga kvalificeringspoäng på mat och dryck, eller vid köp av hotellets egna produkter eller tjänster på Scandic Go-hotell.
5.4 Medlemmen kan använda kvalificerande och icke-kvalificerande poäng för att boka bonusnätter på Scandic Go-hotell. Medlemmen kan dock inte använda poäng för något annat än detta, t.ex. till att köpa mat och dryck.
5.5 Inga andra rabatter och förmåner som är förknippade med medlemskapet gäller på Scandic Go-hotell; medlemmen får till exempel ingen värdekupong eller extrapoäng istället för värdekuponger för varje natt under sin vistelse.
6. UPPNÅ EN MEDLEMSNIVÅ
6.1 En kvalificeringsperiod är ett medlemsår (12 månader), vilket börjar den dag då medlemmen registrerade sig för Scandic Friends och slutar på den sista dagen i månaden följande år. Kvalificerande nätter/kvalificeringspoäng som tjänas in under denna 12-månadersperiod avgör om medlemmen stannar på sin nivå eller om den ändras. För uppgradering görs bedömningen efter varje transaktion. För nedgradering eller förnyelse av nuvarande nivå görs bedömningen den första arbetsdagen i månaden.
6.2 Nya Scandic Friends-medlemmar börjar på nivå 1 (första nivån). Uppgraderingen av medlemsnivån sker när medlemmen har ett visst antal kvalificerande nätter (se 2.4) eller antalet kvalificerande poäng (kvalificeringspoäng, se 2.3) som krävs för att nå den nya nivån, registrerade på sitt Scandickonto. Uppgraderingar görs inte under en vistelse. Det kan ta upp till 10 dagar efter utcheckning innan poäng och/eller nätter registreras på Scandickontot och den nya medlemsnivån – nivå – kan nås.
6.3 Nivå 2
Scandic Friends Nivå 2 tilldelas medlemmar med minst 5 000 kvalificerande poäng (kvalificeringspoäng) som tjänats in under ett medlemsår på 12 månader.
6.4 Nivå 3
Scandic Friends Nivå 3 tilldelas medlemmar med minst 10 000 kvalificerande poäng (kvalificeringspoäng) som tjänats in under ett medlemsår på 12 månader.
6.5 Nivå 4
Scandic Friends Nivå 4 tilldelas medlemmar med minst 25 000 kvalificerande poäng (kvalificeringspoäng) som tjänats in under ett medlemsår på 12 månader.
6.6 Nivå 5
Scandic Friends Nivå 5 tilldelas medlemmar med minst 100 000 kvalificerande poäng (kvalificeringspoäng) som tjänats in under ett medlemsår på 12 månader.
6.7 Nivå 6
Scandic Friends Nivå 6 tilldelas medlemmar med minst 250 000 kvalificerande poäng (kvalificeringspoäng) som tjänats in under ett medlemsår på 12 månader.
6.8 Nivå 7
Scandic Friends Nivå 7 tilldelas medlemmar med minst 400 000 kvalificerande poäng (kvalificeringspoäng) eller 100 kvalificerande nätter som tjänats in under ett medlemsår på 12 månader.
Nivå | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Poäng | 0 | 5000 | 10000 | 25000 | 100000 | 250000 | 400000 |
Nätter | - | - | - | - | - | - | 100 |
7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
7.1 Att vara medlem i Scandic Friends innebär att personuppgifter behandlas på det sätt som beskrivs i dessa bestämmelser och villkor och i vår integritetspolicy. Scandic är personuppgiftsansvarig för behandlingen av medlemmens personuppgifter i Scandic Friends.
7.2 Scandic rekommenderar att medlemmen regelbundet läser integritetspolicyn för att förstå hur Scandic behandlar personuppgifter inom ramen för medlemskapet samt medlemmens rättigheter i samband med detta. Medlemmen meddelas om eventuella ändringar i integritetspolicyn och den nya integritetspolicyn kommer att publiceras på Scandics webbplatser.
8. YTTERLIGARE BESTÄMMELSER OCH VILLKOR
8.1 Om någon bestämmelse i detta avtal visar sig vara juridiskt ogiltig, eller om detta avtal på annat sätt anses vara ofullständigt, ska detta inte ogiltigförklara avtalet som helhet. I sådana fall ska parterna ersätta det juridiskt ogiltiga eller ofullständiga innehållet med en bestämmelse som så långt som möjligt motsvarar parternas syfte med avtalsförhållandet.
8.2 Om du bokar en vistelse i ett annat land än Sverige kan lokala avvikelser gällande Scandic Friends gälla beroende på tvingande lagstiftning i det aktuella landet.
8.3 Dessa bestämmelser och villkor regleras av, och ska tolkas i enlighet med, svensk lag. Eventuella tvister som uppstår på grund av eller i samband med Scandic Friends ska lösas uteslutande av svensk domstol.
8.4 Om du har några frågor om Scandic Friends kan du kontakta Scandics boknings- och kundtjänst på telefon:
Sverige: +46 8 517 517 00
Norge: +47 23 15 50 00
Danmark: +45 33 48 04 00
Finland: +358 200 818 00, samtalsavgift: 0,65 €/min + lokal taxa/min)
Utanför Norden: +46 8 517 517 20
Se www.scandichotels.se för e-postadress och postadress till Scandics boknings- och kundservice.
8.5 Scandic kan inte hållas ansvarigt för eventuella tryckfel.
Priser och bokningsregler
Kontakta oss
Scandic
P.O. Box 6197
102 33 Stockholm
Besöksadress: Sveavägen 167