Scandics bokningsvillkor



Allmänt

Du och hotellet kommer överens om villkoren för rumsuthyrningen. Namnet på det bolag som driver hotellet (nedan kallat ”Scandic” eller ”hotellet”) och med vilket du ingår avtal framgår av bokningsbekräftelsen. Om inte någon speciell överenskommelse har träffats gäller följande regler. Särskilda regler gäller för konferenser och gruppbokningar.

Bokning och bekräftelse

En bokning är bindande i och med att den bekräftats och du fått ett bokningsnummer. Du kan få det muntligen, skriftligen eller via bokningssystemet. Vid bokningen måste du uppge namn, adress, e-postadress, ankomst- och avresetid samt betalningsmetod. Det är viktigt att du tillhandahåller din e-postadress så att du kan få din bokningsbekräftelse och så att du kan checka ut online. Olika villkor gäller för olika priser, se detaljerad prisinformation. För att boka ett rum på ett Scandichotell måste du vara minst 18 år. Om du bokar rummet för en minderårig är du ansvarig oavsett om du bor i rummet med den minderårige eller inte. OBS! På Scandic Anglais, Scandic Continental, Scandic Malmen, Scandic Grand Central, Scandic Victoria Tower, Downtown Camper by Scandic, Haymarket by Scandic, Scandic Paasi, Grand Hotel Oslo by Scandic och Hotel Norge by Scandic  är minderåriga under 18 år inte tillåtna att övernatta utan målsmans sällskap. Ett intyg som ger tillstånd räcker inte. Av säkerhetsskäl tillåter vi endast våra medarbetare och incheckade gäster att vistas fritt i hotellrum eller andra reserverade lokaler.

Ankomst och avresa

Ankomst- och avresetider kan variera beroende på bokning och pris. Läs informationen i prislistan här noggrant innan du slutför din bokning.

Avbokning och utebliven ankomst

Avbokningsreglerna beror på vilket pris du har bokat. Läs informationen i prislistan noggrant. Om inte annat överenskommits vid bokningstillfället eller priset du har valt har andra regler ska avbokning ske senast kl. 18.00 (lokal tid för hotellet) på ankomstdagen. Om du uteblir utan avbokning eller avbokar senare än kl. 18.00 lokal tid kommer du att debiteras för en natts boende. För våra hotell i Tyskland och Polen måste du betala 90 % av din bokade vistelse om du inte har avbokat i förväg eller om du avbokar efter 18.00 på ankomstdagen. Om hotellet har ådragit sig särskilda kostnader med anledning av din bokning blir du skyldig att ersätta dessa.

Tidig avresa och vistelse på obestämd tid

Om du har bokat ett rum för en viss tidsperiod men avresan sker tidigare kan det medföra prisjusteringar. Kontakta hotellet för att meddela din avresa. Om du bor på hotellet på obestämd tid och förlänger din vistelse en natt i taget måste du meddela avresan senast kl. 18.00 dagen före avresan. Annars måste du betala en extra natt. Om hotellet inte har några rum tillgängliga ska hotellet informera dig om detta senast kl. 18.00 dagen innan du måste lämna hotellet.

Hotellets skyldigheter och dina önskemål

Om hotellet inte kan erbjuda dig ett rum så som överenskommits, har du rätt att utan merkostnad få ett likvärdigt eller bättre rum på hotellet eller på ett hotell med likvärdig standard. Informera hotellpersonalen om alla önskemål du har när du gör din bokning så att hotellet kan förberedas för din vistelse. Våra hotell har rökfria rum. Om en gäst bryter mot rökförbudet har hotellet rätt att kräva kompensation för de eventuella kostnader som uppstår. Om du vill ta med dig ditt husdjur ber vi dig informera om detta vid bokning.

Betalning

För vissa priser gäller förskottsbetalning. Se vår prislista för mer information. Det förbetalda beloppet kommer att dras från din slutliga räkning. Om bokningen avbokas efter tidsfristen för avbokning har hotellet rätt att behålla en bokningsavgift/förskottsbetalning. Generellt gäller att rummet ska betalas vid ankomsten till hotellet. Observera att alla våra svenska hotell är kontantfria. Alla hotell accepterar de vanligast förekommande kredit- och betalkorten. Hotellet är inte skyldigt att acceptera kredit- eller betalkort, checkar, kuponger eller utländsk valuta om hotellet inte har erbjudit sig att göra det.

Turistskatt

Staden Frankfurt tar ut en turistskatt per gäst och natt. Denna extraavgift ingår inte i rumspriset för en natt utan måste betalas direkt på hotellet. Gäster som övernattar av yrkesrelaterade skäl eller gäster som är undantagna från avgiften (särskilt elever som är på klassresor) i enlighet med Frankfurts bestämmelser om turistskatt behöver inte betala denna skatt. Betalning av denna skatt måste dokumenteras av gästen. På våra hotell i Berlin och Hamburg gäller det totala priset oavsett om en övernattnings-, kultur- eller turistskatt tas ut.

Förvaring av värdesaker och bagage samt säker förvaring av värdesaker i vårt bagagerum

Dina värdesaker kan i regel förvaras i hotellets värdefack. Hotellet kan förvara ditt bagage i ett låst bagagerum. Lämna inte värdesaker eller bagage utan uppsikt vid in-/utcheckning, frukost eller när du väntar på taxi. Hotellet har av säkerhetsskäl ingen skyldighet att förvara föremål som är av högt värde eller föremål som skulle kunna utsätta hotellets personal eller övriga gäster för fara. Hotellet har inte något strikt ansvar för föremål som du förvarar på hotellrummet eller i bagagerummet.

Din egen säkerhet

Bekanta dig alltid med nödutgångar, larmknappar och brandsläckare. Se instruktionerna på baksidan av dörren till ditt hotellrum. Läs även broschyren: ”Att bo på hotell”

Behandling av personuppgifter

Scandic Group behandlar personuppgifter som tillhandahålls av dem som använder våra tjänster och produkter. Scandic Hotels AB och det hotell du bokat boende på är båda personuppgiftsansvariga med hänsyn till personuppgifterna som är relaterade till din bokning. Denna behandling av personuppgifter sker i enlighet med Scandics integritetspolicy. Läs vår integritetspolicy för att förstå på vilket sätt Scandic behandlar dina personuppgifter inom ramen för din bokning, samt om dina rättigheter i samband med detta.