Villkor för SAS EuroBonus & Scandic Friends kontolänkning



1. Allmänt

1.1 Dessa villkor gäller för funktionen kontolänkning mellan SAS lojalitetsprogram EuroBonus och Scandics lojalitetsprogram Scandic Friends (benämns hädanefter ”kontolänkning” eller ”kontolänkningsprodukten”). Kontolänkning innebär att medlemmar i både EuroBonus och Scandic Friends kan utnyttja matchning av medlemsnivå mellan programmen och ger medlemmar med länkade konton möjlighet att växla poäng mellan programmen. Genom att länka dina konton bekräftar du att du samtycker till dessa villkor.

1.2 Kontolänkningsprodukten drivs av SAS EuroBonus AB (organisationsnr 559224-9782) med säte på Frösundaviks allé 1, SE-195 87 Stockholm (hädanefter ”EB”) och Scandic Hotels Holding AB (organisationsnr 556723-5725), ett svenskt bolag med säte på Sveavägen 167, 102 33 Stockholm (hädanefter ”Scandic”). EB och Scandic benämns hädanefter sammantaget ”oss” eller ”vi”).

1.3 Alla transaktioner och aktiviteter inom kontolänkningsprodukten är dessutom föremål för EuroBonus medlemsvillkor ( se EuroBonus-villkoren ) och Scandic Friends medlemsvillkor ( se Scandic Friends-villkoren ). I händelse av en motstridighet mellan dessa villkor och EuroBonus-villkoren eller Scandic Friends-medlemsvillkoren ska bestämmelserna i dessa villkor gälla med avseende på funktioner som är förknippade med kontolänkningsprodukten, såvida inget annat framställs.

2. Om kontolänkningsprodukten

2.1 Kontolänkning är endast tillgänglig för medlemmar av båda Scandic Friends och EuroBonus.

2.2 Du måste ha varit medlem i åtminstone ett av programmen under minst 30 dagar innan du kan länka dina konton. Båda dina konton måste vara aktiva för att du ska kunna länka dem (dvs. inte blockerade eller stängda).

2.3 Du kan inte länka flera konton, och varje EuroBonus-konto kan endast länkas med ett Scandic Friends-konto och vice versa.

2.4 Kontolänkning kan inledas på antingen Scandic Friends eller EuroBonus. Du måste vara inloggad på ditt konto i det program där du vill aktivera kontolänkning, och du kommer därefter att bli omdirigerad till det andra programmets gränssnitt för att utföra en inloggning.

2.5 Du måste ha grundläggande personuppgifter ifyllda i din profil på båda kontona (e-postadress, mobilnummer, förnamn, efternamn, födelsedatum) för att vi ska kunna verifiera att kontona tillhör samma person. Om någon information saknas kan du bli uppmanad att komplettera dina uppgifter. Säkerställ att du använder samma uppgifter i båda programmen, dvs. stava ditt namn på samma sätt.

2.6 När dina konton väl har länkats får du möjlighet att se ditt poängsaldo och ditt medlemsnummer i båda programmen via varje programs gränssnitt. Du får dessutom en automatisk matchning av medlemsnivå mellan de två programmen, vilket beskrivs närmare i avsnitt 3 och möjlighet att växla poäng mellan programmen i enlighet med avsnitt 4 nedan.

2.7 Om du vill avlänka dina konton kan du göra det i endera programmet. Då upphör dessutom alla förmåner som beskrivs i dessa villkor.

2.8 Om ditt EuroBonus- eller Scandic Friends-konto sägs upp eller stängs upphör även kontolänkningen och dess tillhörande förmåner.

3. Matchning av medlemsnivå

3.1 En medlems högsta medlemsnivå i endera programmet matchas automatiskt till en likvärdig medlemsnivå i det andra programmet i enlighet med den följande tabellen (”matchning av medlemsnivå”).

Om medlemsnivån är högre i EuroBonus-programmet:

EuroBonus-nivå

Matchad Scandic Friends-nivå

Silver 

Nivå 4

Gold 

Nivå 5

Diamond  

Nivå 6

 

Om medlemsnivån är högre i Scandic Friends-programmet:

Scandic Friends-nivå

Matchad EuroBonus-nivå

Nivå 4

Silver 

Nivå 5

Gold 

Nivå 6 och 7

Diamond 


3.2 Matchning av medlemsnivå är inte tillgängligt för medlemmar med medlemsnivå 1, 2 eller 3 i Scandic Friends och med medlemsnivån Medlem i EuroBonus.

3.3 Du måste vara inloggad och ha en aktiv kontolänkning för att få åtkomst till din matchade medlemsnivå.

3.4 En uppgradering eller nedgradering av din högsta medlemsnivå i det ena programmet leder till en efterföljande uppgradering eller nedgradering till den motsvarande matchade medlemsnivån i det andra programmet, såvida du inte har kvalificerat dig för den medlemsnivån på egen hand.

3.5 Poäng som räknas mot en högre medlemsnivå får inte överföras eller samlas mellan de två programmen. Du måste tjäna in din medlemsnivå i det ena programmet för att kunna delta i matchning av medlemsnivå. Alla medlemmar som har en berättigad medlemsnivå kan delta i matchning av medlemsnivå, oavsett hur medlemsnivån beviljades, t.ex. via vanliga programregler, från ge bort medlemskap eller ett företagsprogram osv.

3.6 Inga specifika regler eller undantag gäller för medlemmar som har uppnått Lifetime Gold-status i EuroBonus, dvs. de matchas till nivå 5 i Scandic Friends. Men om du har blivit en EuroBonus Guld- eller Diamant-medlem via matchning av medlemsnivå från Scandic Friends-nivå 5–7 räknas den matchade medlemsnivån inte mot Lifetime Gold i EuroBonus.

3.7 Ge bort medlemskap som en förmån gäller inte om du har erhållit din medlemsnivå via matchning av medlemsnivå. Detta innebär exempelvis att om en Scandic Friends-medlem med nivå 6 får EuroBonus Diamant via matchning av medlemsnivå kommer den medlemmen inte att kunna ge bort EuroBonus Silver- eller Guld-kort, såvida den inte har kvalificerat sig för den medlemsnivån på egen hand.

3.8 När matchning av medlemsnivå används tillämpas utgångsdatumet, dvs. medlemsnivåns utgångsdatum, i det program där du har din högsta medlemsnivå på medlemsnivån och tillhörande förmåner som har erhållits i det matchade programmet. Men om du tjänar in samma högre medlemsnivå i det matchade programmet via de vanliga programreglerna efter att du har använt matchning av medlemsnivå gäller de vanliga reglerna för kvalificeringsperiod och utgångsdatum för den medlemsnivån.

3.9 Vid lanseringen av nya Scandic Friends under sommaren 2024 tilldelades vissa befintliga Scandic Friends-medlemmar medlemsnivå 6 som en övergångsåtgärd, även om de inte hade uppnått de kvalificerande poäng som krävs för den nivån enligt de nya Scandic Friends-medlemsvillkoren. Med avseende på matchning av medlemsnivå, och såvida de inte har uppgraderats eller nedgraderats eller kvalificerat sig för nivå 6 enligt de nya Scandic Friends-medlemsvillkoren, kommer sådana medlemmar att anses ha uppnått nivå 5 och därför matchas med EuroBonus Guld.

3.10 Vi förbehåller oss rätten att ändra eller uppdatera reglerna för matchning av medlemsnivå när som helst.

4. Poängväxling (inte tillgängligt ännu)

4.1 Medlemmar kan omvandla poäng mellan de två programmen i enlighet med de följande reglerna (”poängväxling”).

4.2 Du måste vara inloggad och ha en aktiv kontolänkning för att kunna använda poängväxlingsfunktionen, och du måste dessutom kunna logga in i det andra programmet som du vill växla dina poäng till, med hjälp av multifaktorautentisering (ett engångslösenord) innan du kan växla dina poäng.

4.3 All poängväxling sker enligt följande omräkningskurser:

  • 2 Scandic Friends-poäng räknas om till 1 EuroBonus-poäng.
  • 1 EuroBonus-poäng räknas om till 2 Scandic Friends-poäng. 


Detta innebär att du endast kan växla in ett jämnt antal Scandic Friends-poäng mot EuroBonus-poäng.

4.4 Poäng som växlas mellan programmen utgår antingen på det ursprungliga utgångsdatumet för de poäng som växlas eller på det datum som infaller ett år efter växlingen, beroende på vilket som är tidigast.

4.5 När Scandic Friends-poäng överförs till ett EuroBonus Diamant-konto behåller poängen sina ursprungliga utgångsdatum (dvs. poäng som överförs från Scandic Friends får inte förmånen ”inget utgångsdatum för poäng” som gäller för Diamant-medlemmar). När ett EuroBonus-poäng utan utgångsdatum överförs från ett EuroBonus Diamant-konto till Scandic Friends får poängen ett utgångsdatum tolv månader efter tidpunkten för registrering på Scandic Friends-kontot. 

4.6 Vi förbehåller oss rätten att fastställa ett minsta antal poäng som kan användas för poängväxling från varje program och detta antal kan uppdateras då och då. Vi förbehåller oss dessutom rätten att ändra eller uppdatera reglerna för poängväxling när som helst.

4.7 Medlemmar i ett EuroBonus-poängdelningskonto kan använda funktionen för poängväxling i enlighet med avsnitt 3.5 i villkoren för poängdelning.

5. Personuppgifter

5.1 SAS EuroBonus AB (organisationsnr 559224-9782) (”EB”) och Scandic Hotels Holding AB, (organisationsnr 556723-5725) (”Scandic”) är ansvariga för behandlingen av personuppgifter i samband med kontolänkning. EB och Scandic agerar som separata personuppgiftsansvariga för dina uppgifter och nedan beskriver vi våra ansvarsförpliktelser i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen (EU-förordning nr 2016/679), hädanefter GDPR.

5.2 Du kan ta reda på mer om hur EB behandlar personuppgifter genom att gå till EuroBonus integritetspolicy. Du kan ta reda på mer om hur Scandic behandlar personuppgifter genom att gå till Scandics integritetspolicy. Vi förbehåller oss rätten att ändra de integritetspolicyer som anges ovan när som helst.

5.3 Användning av kontolänkningsprodukten kräver att vi behandlar dina personuppgifter. För att kunna uppfylla vårt åtagande enligt dessa villkor är det därför nödvändigt för oss att behandla och dela uppgifter som är relaterade till dig personligen.

5.4 Personuppgifter avser alla uppgifter som är relaterade till dig som en fysisk person och kan användas för att identifiera dig direkt eller indirekt, t.ex. namn, adress eller telefonnummer.

5.5 För att kunna leverera kontolänkningsprodukten och för att du ska kunna börja utnyttja kontolänkningens förmåner kommer personuppgifter som exempelvis medlemsuppgifter (t.ex. medlemsnummer, registreringsdatum, poängsaldo, statusinformation) och kontaktuppgifter (t.ex. för- och efternamn, e-postadress) att behandlas. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av dessa villkor. Vi delar personuppgifter mellan oss för att verifiera ditt konto och ge dig möjlighet att använda tjänsterna.

5.6 För att kunna kontakta dig med information om din kontolänkning, bekräftelse på poängöverföringar och matchning av medlemsnivå, felmeddelanden och annan nödvändig och relevant information som stödjer din användning av kontolänkningsprodukten kommer personuppgifter som exempelvis kontaktuppgifter (t.ex. för- och efternamn, e-postadress, mobilnummer) att behandlas. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av dessa villkor. Vi delar personuppgifter mellan oss för att kunna skicka ut nödvändig information om de program och tjänster du använder till dig.

5.7 För att kunna hjälpa dig med service och support via våra respektive kundtjänstfunktioner kommer personuppgifter som exempelvis kontaktuppgifter (t.ex. för- och efternamn, e-postadress, mobilnummer) och medlemsuppgifter (t.ex. medlemsnummer, registreringsdatum, poängsaldo, nivåinformation) att behandlas. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av dessa villkor. Vi kan dessutom dela personuppgifter mellan oss för att kunna stödja din förfrågan.

5.8 Vi kan skicka ut information om särskilda kampanjer, erbjudanden och annat reklaminnehåll som är relevant för tjänsten till dig och utföra profileringsaktiviteter med hjälp av dina personuppgifter i enlighet med varje programs allmänna integritetspolicy.

5.9 Vi sparar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt med avseende på syftet med behandlingen.

5.10 Du får gärna kontakta oss med frågor eller förfrågningar avseende vår behandling av dina personuppgifter genom att skicka ett e-postmeddelande till SAS dataskyddsombud dataprotectionofficer@sas.se eller Scandics dataskyddsavdelning gdpr@scandichotels.com.

6. Missbruk

6.1 Vi förbehåller oss rätten att säga upp din kontolänkning, inklusive dess tillhörande förmåner, i de fall som vi anser utgöra missbruk. Vi förbehåller oss dessutom rätten att nedgradera din medlemsnivå och blockera eller återställa eventuella poängväxlingar i de fall som vi anser utgöra missbruk. Missbruk kan bestå av olämpligt eller respektlöst beteende gentemot oss eller våra affärspartner, våra medarbetare eller kunder, brott mot dessa villkor, olagligt uppförande, bedrägeri eller agerande som allmänt sett betraktas som omoraliska eller oetiska.

6.2 EB eller Scandic kan när som helst korrigera eller återkalla EuroBonus-poäng eller Scandic Friends-poäng som har registrerats felaktigt ditt konto eller återkalla en felaktig matchning av medlemsnivå grund av tekniska eller andra fel. I syfte att undvika alla tvivel är det viktigt att påpeka att en sådan korrigering dessutom kan påverka din medlemsnivå och relaterade förmåner.

6.3 Poäng och förmåner är personliga och får under inga omständigheter säljas, överlåtas, kombineras, ärvas, återbetalas i kontanter eller användas för andra ändamål än inom EuroBonus-programmet eller Scandic Friends-programmet, såvida inget annat framställs av EB eller Scandic. Vi kan konfiskera poäng, medlemsstatus och förmåner i händelse av missbruk. Medlemmar kan vägras ombordstigning ett flygplan, tillträde till ett hotellrum eller nekas annat sätt att ingå eller dra fördel av utförandet av ett avtal för andra produkter eller tjänster.

6.4 EB och Scandic förbehåller sig dessutom rätten att säga upp dina respektive medlemskap i händelse av missbruk, i enlighet med medlemsvillkoren för EuroBonus och Scandic Friends medlemsvillkor.

7. Tvister och tillämplig lagstiftning

7.1 I den utsträckning det är tillåtet enligt lokala lagar eller förordningar ska dessa villkor regleras av och tolkas i enlighet med svensk lag. Alla parter samtycker, i den utsträckning det är tillåtet enligt lokala lagar eller förordningar, till att Stockholms tingsrätt har icke-exklusiv jurisdiktion för att lösa alla tvister som kan uppstå genom dessa villkor.

7.2 Alla bestämmelser i dessa villkor som förklaras ogiltiga eller ogenomförbara av en behörig myndighet eller domstol ska, i ogiltighetens eller ogenomförbarhetens utsträckning, anses vara avskiljbara och ska inte påverka de återstående bestämmelserna som ska fortsätta att gälla opåverkade.

7.3 Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor när som helst, med eller utan meddelande därom. Vi förbehåller oss dessutom rätten att säga upp dessa villkor och kontolänkningsprodukten när som helst och även att pausa kontolänkningen eller någon tillhörande förmån och , enligt vårt eget gottfinnande.

7.4 Dessa villkor uppdaterades senast den 29 april 2025 och ersätter alla tidigare versioner av dem.