Tips för bästa kaffekicken

Allas får favoritdryck kaffet är mångas förstaval på både frukost och jobbmöten. Kicka igång mötet på rätt sätt - vi har tipsen för hur du kan maxa effekten.

Mötesförfrågan

Ogiltigt antal
Detaljer
Kontaktperson måste fyllas i
E-post måste fyllas i Ogiltig e-postadress
Telefon måste fyllas i Ogiltigt telefonnummer
Ogiltigt format

Bara Finland dricker mer kaffe än Sverige

Den varma och välsmakande drycken har sedan 1685 – då de första bönorna anlade Göteborgs hamn – verkligen hittat rakt in i den svenska folksjälens hjärta. I dag konsumerar vi runt nio kilo per person och år, vilket blir ungefär tre koppar per dag – bara i Finland dricker befolkningen mer kaffe.

Vad händer fysiologiskt?

Enkelt beskrivet hindrar koffeinet hjärnans signalsubstans adenosin att göra sitt jobb, vilket är att stimulera trötthet i den vakna kroppen. Koffeinets uppiggande effekt brukar sitta i några timmar. Men även det berömda dopaminet – hjärnans leverantör av lycka och välmående – stimuleras vid kaffedrickande.

Hur mycket är lagom?

För mycket kaffe kan ge hjärtklappning, sömnproblem, huvudvärk och illamående, Men att allvarligt överkonsumera kaffe anses omöjligt. Sjuttio koppar i ett svep anges ibland som ett farligt mått.

Maxa koffeineffekten med 3 enkla tips

  • Välj rätt tidpunkter
    Klockan 09.30-11.30 och 13.30-16.30 är din hjärna som trögast, då blir effekten som störst.
  • Skippa mjölken
    Den gör att koffeinet tas upp långsammare.
  • Välj ljusrostat
    Mörkrostat kaffe har ofta lägre koffeinhalt jämfört med ljusrostat.