Den kanske viktigaste deltagaren på mötet - kaffet

Kicka igång mötet på rätt sätt med allas vår favoritdryck för långa möten och konferenser. Vi har tipsen för hur du kan maxa effekten.

Mötesförfrågan

Ogiltigt antal
Detaljer
Kontaktperson måste fyllas i
E-post måste fyllas i Ogiltig e-postadress
Telefon måste fyllas i Ogiltigt telefonnummer
Ogiltigt format

Bara Finland dricker mer kaffe än Sverige

Den varma och välsmakande drycken har sedan 1685 – då de första bönorna anlade Göteborgs hamn – verkligen hittat rakt in i den svenska folksjälens hjärta. I dag konsumerar vi runt nio kilo per person och år, vilket blir ungefär tre koppar per dag – bara i Finland dricker befolkningen mer kaffe.

Vad händer fysiologiskt?

Enkelt beskrivet hindrar koffeinet hjärnans signalsubstans adenosin att göra sitt jobb, vilket är att stimulera trötthet i den vakna kroppen. Koffeinets uppiggande effekt brukar sitta i några timmar. Men även det berömda dopaminet – hjärnans leverantör av lycka och välmående – stimuleras vid kaffedrickande.

Hur mycket är lagom?

För mycket kaffe kan ge hjärtklappning, sömnproblem, huvudvärk och illamående, Men att allvarligt överkonsumera kaffe anses omöjligt. Sjuttio koppar i ett svep anges ibland som ett farligt mått.

Maxa koffeineffekten med 3 enkla tips

  • Välj rätt tidpunkter
    Klockan 09.30-11.30 och 13.30-16.30 är din hjärna som trögast, då blir effekten som störst.
  • Skippa mjölken
    Den gör att koffeinet tas upp långsammare.
  • Välj ljusrostat
    Mörkrostat kaffe har ofta lägre koffeinhalt jämfört med ljusrostat.