10 goda vanor

Tillsammans kan vi göra mer. Vi har tagit fram 10 goda vanor som kan leda oss framåt och gynna oss alla. Här kan du läsa mer och även se hur vi arbetar med dessa på alla våra Scandichotell.



TILLSAMMANS tar vi världen framåt


God vana #1

Le mot en främling. Visa dem du träffar på din resa att du bryr dig.​

​Varför det? När du ler frigör hjärnan neuropeptider som hjälper till att motverka stress. Samtidigt frigörs även andra signalsubstanser som dopamin, serotonin och endorfiner. Endorfiner fungerar som ett milt smärtstillande medel, medan serotonin är ett antidepressivt läkemedel. ​

​Detsamma gäller omtanke, det gör att vi mår bra, känner att vi är bra som vi är, känner oss älskade och bygger starka relationer där vi känner oss uppskattade och växer som människor. ​

Vårt löfte: Vi ler mot våra gäster och bryr oss om dina önskemål och behov så att ditt besök hos oss ska bli en härlig och minnesvärd upplevelse.

God vana #2

Gå din egen väg! Utforska det okända. ​

​Varför det? Under semestern tenderar vissa platser att bli överfulla. Platser där många samlas innebär ett större miljöavtryck och vanligtvis också en mindre njutbar turistupplevelse, framförallt under en pandemi. ​

Vårt löfte: Vi driver 270 hotell på 130 destinationer. Vi vet att du kan hitta ett Scandichotell på eller nära den plats du vill utforska mer, oavsett om det är nära naturen eller mitt i en stad.

God vana #3

Lämna platsen i ett bättre skick än det du fann den i. ​

Varför det? Tillsammans kan vi uppmuntra våra medmänniskor att hålla fint i våra miljöer utomhus och minska nedskräpning naturen. Oavsett om det är i skogen, vid en strand eller mitt i stadskärnan.  ​

Vårt löfte: Våra städrutiner är omfattande och vi ser till att dina förväntningar på ett rent och välstädat hotell uppfylls. Både för din säkerhet och för din bekvämlighet. Vi återvinner allt avfall och sopor från vår verksamhet och du kan hjälpa till genom att använda dig av återvinningskärlen i sopkorgen på ditt rum

God vana #4

Välj mat med omsorg för miljön. ​

Varför det? Det industriella och konventionella sättet att producera livsmedel på orsakar storskalig miljöförstöring. Dessutom bidrar vårt sätt att producera och konsumera mat till den globala klimatförändringen. En delvis växtbaserad kost kan bidra till att minska utsläppen av växthusgaser, bevara vatten och mark och rädda liv. Växtbaserat kött är till exempel mycket mindre skadligt för klimatet eftersom utsläppen av växthusgaser minskar med upp till 90 procent jämfört med konventionellt kött. Vattenföroreningar och näringsföroreningar elimineras också nästan helt i många fall tack vare växtbaserat kött.​

Vårt löfte: På Scandic kan du välja växtbaserade måltider. Om du saknar något, berätta det för oss. Vi arbetar hela tiden med att utveckla vårt materbjudande och vill gärna höra vad just du efterfrågar och tycker om. Då kan vi göra vårt allra bästa för att uppfylla dina önskemål.

God vana #5

Återanvänd din handduk under hela ditt hotellbesök och hoppa över den dagliga städningen.​

Varför det? Att tvätta handduken och städa rummet varje dag kanske inte känns som något större problem för miljön. Men om du tänker på varje gäst som efterfrågar tvättservice och städning på varje hotell, i varje rum, varje dag – tillsammans blir det en enorm påverkan på miljön i form av energi-, kemikalie- och vattenförbrukning. ​

Vårt löfte: När du bor på Scandic visar du att du vill återanvända din handduk igen genom att hänga upp den på sin krok. På många av våra hotell hoppar du automatiskt över den dagliga städningen av rummet om du bor fler än en natt, och istället säger du till oss i receptionen om du önskar extra städning.

God vana #6

Spara vatten genom att stänga av kranen när du borstar tänderna.​

Varför det? Bara genom att stänga av kranen när du borstar tänderna två gånger om dagen kan du spara vatten motsvarande ett halvt badkar, per dag. Föreställ dig vad som skulle kunna sparas om du alltid stänger av kranen! Genom att stänga av kranen när du använder tvål, schampo och balsam sparar du mellan 6 och 15 liter vatten varje gång du duschar. ​

Vårt löfte: Vi arbetar aktivt för att minska vår vattenförbrukning och på några av våra hotell hjälper vi också till att påminna våra gäster att stänga av kranen med spegeldekaler i badrummen.

God vana  #7

Använd det mest miljövänliga färdmedlet när du reser.

Varför det? Transporter baserade på fossila bränslen bidrar nämligen negativt både till klimatförändringen och till föroreningar och därmed till dålig hälsa. ​

Vårt löfte: Vi uppmuntrar våra gäster att resa miljövänligt. På många av våra hotell finns laddningsstationer för elbilar, vi lånar ut cyklar på de flesta hotell och många hotell ligger i nära anslutning till kollektivtrafik eller tågstationer. Om du bor på ett hotell i city, låna en cykel eller ta en promenad och utforska staden.

God vana #8

Bidra till minskat matsvinn.

Varför det? Om vi lyckas minska matsvinnet i världen kommer en av de största bidragande faktorerna till matens miljöavtryck att påverkas positivt. Hjälp oss att minska mängden god mat som går till spillo genom att tänka på storleken på portionen så att du bara tar det du äter. Bättre att gå en extra gång till buffébordet!

Vårt löfte: Vi arbetar systematiskt med att minska matsvinnet. Varje steg räknas

God vana #9

Välj ett miljövänligt boende. ​

Varför det? Det finns nästan alltid ett mer medvetet och hållbart alternativ att välja, oavsett vilket typ av boende du föredrar under affärsresor, semesterresor och weekendresor. Välj alltid ditt boende med gott samvete som spar på vår miljö. 

Vårt löfte: Alla våra hotell har ambitiösa hållbarhetsmål och 200 av våra hotell är Svanenmärkta

God vana #10

Ta hand om dig själv och andra. Följ riktlinjer och rekommendationer när du reser.

​Varför det? Pandemin fortsätter att vara en stor utmaning för människor och samhället. Vi kan ännu inte luta oss tillbaka och återgå till hur vi levde före pandemin. Vi måste fortsätta att följa riktlinjer och rekommendationer med omtanke för oss själva och varandra som grund för vårt agerande. ​

Vårt löfte: Vår främsta prioritet är våra gästers och medarbetares välbefinnande och säkerhet. För att säkerställa just detta har vi strikta rutiner och rutiner på alla våra hotell när det gäller förbättrad rengöring, fysisk distansering och våra mat- och dryckeserbjudanden.