16 saker att tänka på inför mingelpartyt

Att ingå i de rätta nätverken där kontakter knyts kan vara avgörande för yrkesmässig framgång, därför bör ingenting lämnas åt slumpen när ett mingel ska arrangeras. Här får du en checklista på saker att tänka på när du är arrangör av ett event med mingel på agendan.

Mötesförfrågan

Ogiltigt antal
Detaljer
Kontaktperson måste fyllas i
E-post måste fyllas i Ogiltig e-postadress
Telefon måste fyllas i Ogiltigt telefonnummer
Ogiltigt format

När passar det att ha ett mingel?

  • I samband med en produktlansering.
  • Vid en nystart.
  • När man vill annonsera ut något stort.
  • För att fira något.
  • För att belöna personalen.

Att få umgås efter arbetstid är viktigt för den sociala aspekten. Ett mingel behöver inte heller alltid ha ett syfte. Även inför en aktivitet kan ett mingel vara ett bra sätt att samla upp deltagarna.

1. Var börjar man?

En bra början kan vara att identifiera just varför minglet ska bli av. Ett syfte och mål. Är syftet att lära känna nya affärskontakter är målet sannolikt  att i slutändan göra affärer. Därefter bör man undersöka vilken budget som finns tillgänglig, den sätter i många fall ramarna för vad som är möjligt. Exempelvis om minglet ska äga rum på kontoret, eller på en lokal. Ett tema kan också vara bra att ha, en röd tråd som löper genom arrangemanget.

2. Hur viktig är maten?

Ska det finnas mat ska den vara av bra kvalitet. Den ska enkelt gå att hålla i handen, alltså inga stora tallrikar. Sedan är logistiken viktig. Flera
små bufféer är bättre än en stor. Gärna med färdiga små tallrikar, bara att ta. Det får heller inte kännas snålt med mat. Hellre lite billigare mat än
för lite.

3. Vilken dryck är det som gäller?

Vin, öl, alkoholfritt och vatten ska alltid finnas, och drycken är samma som med maten: det får inte ta slut. Drycker sätter också standarden för hela minglet. Serveras exempelvis cava så signalerar det att minglet är lite tjusigare. Alkoholfri dryck har ökat mycket på senare tid, det är många som inte vill dricka alkohol.

4. Ska man ha underhållning?

Om budgeten tillåter är det trevligt, men ljudnivån måste vara rätt, det får inte störa själva minglet. Precis som med drycken speglar valet av musik också själva nivån för minglet. Ett mingel bör inte vara knäpptyst, saknas möjligheter till levande underhållning går det så klart bra med en genomtänkt Spotify-lista.

5. Hur många ska man bjuda till ett mingel?

20 personer är det minsta antalet gäster för ett mingel. De måste kunna umgås en timme utan att det känns långtråkigt. Det ideala minglet ligger runt 100 personer. Ofta är det företagets storlek som styr antalet deltagare.

6. Val av lokal?

Först måste man bestämma om det ska vara publikt eller enskilt. Det beror delvis på syftet, men framför allt på företaget. Känns det som att de kanske är lite stela och behöver andra för att ha trevligt, eller har de tillräckligt roligt tillsammans? Logistiken är viktig, var ska lokalen vara? Ligger det centralt och det är lätt att ta sig dit kommer fler personer, men då är det samtidigt lättare att de avviker snabbt. Entrén är viktig, det får inte bildas köer och vägen till eventuell garderob, mat och dryck, ska vara tydlig.

7. Vilken är bästa tidpunkten?

Onsdagar och torsdagar är vanliga mingeldagar i veckan. Tidsmässigt är klockan 17 en bra tid om minglet är externt. Då kan gästerna komma direkt efter jobbet. Ett internt mingel på företaget bör läggas klockan 16 så att de anställda hinner mingla innan de slutar för dagen. De flesta vill trots allt gå hem när de slutar.

8. Hur långt bör ett mingel vara?

Ungefär en timme, kanske en och en halv.

9. Vilken roll har man som värd?

Framförallt att få alla att känna sig välkomna. Och se till att allt fungerar, att maten inte tar slut och att glasen fylls på. Allt från att det fungerar i entrén till att den förbestämda sluttiden efterföljs. Och kanske också avsluta med ett litet tacktal. Arrangören är
också kontaktperson till alla leverantörer.

10. Hur underlättar man för dem som inte är naturligt sociala?

En fördel med just mingel är faktiskt att de lite introverta har möjlighet att lära känna andra på ett sätt som kan vara svårare vid exempelvis en sittande middag. Där tar ofta de mer extroverta all plats. En bra idé är att sprida ut bufféerna så att maten hämtas från flera ställen, det blir naturliga mötesplatser. En bra idé är också att avsätta några personer som får i uppgift att mingla runt och få alla att känna sig delaktiga.

11. Hur får man folk att komma?

En tumregel är att bjuda in dubbelt så många som det önskade antalet. Om det är ett stort event, över 100 deltagare, bör antalet inbjudningar till och med tripplas. En möjlighet är också att i inbjudan skriva att antalet platser är begränsat, det kan öka viljan att delta.

12. Hur viktig är inbjudan?

Inbjudan ska kännas “wow – det här får jag inte missa!”. Ifall det är väldigt angeläget är ett alternativ att åka dit och presentera inbjudan, istället för att mejla ut den. En inbjudan kan också efterfråga eventuella allergier.

13. Ska man ha en dresscode?

Huvudsaken är att det är tydligt vad som gäller, framför allt om det är en avvikande dresscode. Många blir nämligen oroliga för att komma ”fel” klädda.

14. Ska man OSA?

Absolut. Senast en vecka innan bör det vara klart vilka som kommer, om möjligt.

15. Är det bra med namnskyltar till gästerna?

Det är alltid viktigt att se vem som är värd, men generellt behövs inga namnskyltar till gästerna. Undantag görs vid mingel som är väldigt fokuserade på jobb med exempelvis en rad olika marknadschefer som snabbt måste förstå vilka deltagare som är relevanta för deras verksamhet.

16. Är uppföljning viktigt?

Ja, skicka åtminstone ett tack. En möjlighet är också att be om feedback i form av ett formulär där gästerna får svara på fem frågor om minglet. Det sker framför allt vid större event och ska i så fall ske ganska kort efter.

 

 

Populära möteshotell