Vanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna kring Scandic Friends Mastercard.
Frågor och svar
Ansökning
Hur ansöker jag om Scandic Friends Mastercard?
Delbetalning
Hur delbetalar jag min faktura?
När din faktura kommer så ser du ditt totala saldo och vad lägsta belopp är att betala. Lägsta belopp att betala är alltid minst 3 % av den totala skulden, minst 100 kr. Ränta tillkommer.
Faktura
När förfaller min faktura?
Betaltiden för din faktura är 10 dagar från det att du får din faktura från oss, tills den förfaller. Du väljer själv om du vill betala hela fakturan eller om du vill betala en lägre summa (delbetala), lägst 3 % av beloppet och minst 100 kr.
Kan jag ha autogiro?
Med autogiro dras din faktura automatiskt från ditt bankkonto. Du får ett kontoutdrag från oss varje månad som visar din skuld. Allt du behöver tänka på är att det på dagen före förfallodagen måste finnas pengar till fakturan på ditt bankkonto. Anmäl autogiro här.
Kan jag betala med e-faktura?
Ja, du kan ansluta dig till e-faktura via din internetbank. Med e-faktura undviker du allt krångel med OCR-nummer och du slipper kostnaden för pappersfaktura. Du behöver ditt kontonummer som du hittar på ditt kontoutdrag, via appen Spendwise eller via Mitt kort.
Hur gör jag en inbetalning utan min faktura?
För att göra en inbetalning behöver du: vårt bankgironummer 526-9956 och ditt OCR nummer som du hittar på fakturan. Dina fakturor har alltid samma OCR nummer, det vill säga ditt kontonummer. Du hittar alltid dina inbetalningsuppgifter via appen Spendwise eller genom att logga in på Mitt kort.
Försäkring
Jag har köpt en resa med mitt kort - gäller reseförsäkringen då?
Ja. Under förutsättning att resan betalades till minst 75% med kortet och att försäkringsvillkoren uppfylls.
Hur fungerar Självriskeliminering för hyrbil som ingår i mitt kort?
När du hyr bil, hemma eller utomlands, slipper du teckna en försäkring för självriskeliminering hos biluthyraren. Det ingår redan, om du betalar hyrbilen med ditt Scandic Friends Mastercard!
Kortet
Kan jag höja min köpgräns?
Ja, du kan höja din gräns upp till 20% av din årsinkomst. Ansök via appen Spendwise eller logga in på Mitt kort och du får svar direkt.
Kan jag betala på nätet med mitt kort?
Ja, du bestämmer själv om ditt kort ska vara öppet eller stängt för köp på nätet. Logga in på Mitt kort och hantera dina inställningar under Korttjänster / Öppna och stäng. Du kan till exempel välja att stänga kortet för nätköp men sedan gå in och öppna kortet i en timme varje gång du vet att du ska köpa något på nätet. Som kund är du alltid skyddad mot ekonomiska förluster – oavsett om du valt att öppna kortet permanent eller bara för en stund – så länge du inte har varit oaktsam med kortet och hanterat kortet enligt villkoren.
Nyhet! Nu kan du även betala dina köp via appen Spendwise som du laddar hem t. ex på App Store eller Google Play.
Jag försöker handla på nätet men mitt köp går inte igenom, varför?
Vi har en säkerhetsspärr vid nätköp, vilket gör att det för vissa nätbutiker krävs att du aktivt öppnar ditt kort för att kunna handla. Detta gör vi för att skydda dig som kund mot bedrägerier. För att näthandla smidigt framöver är det viktigt att vi har ditt mobilnummer. Då får du ett sms från oss om att vi har stoppat ditt köp när du försöker näthandla på en sida som inte klassas som säker av oss. Genom att svara på sms:et kan du öppna ditt kort för nätköp under en timme. Du måste då göra om ditt köp. Nästa gång du gör ett nätköp kan du skicka sms:et innan du handlar och öppna för nätköp under en timme.
Kan jag registrera mitt kort i en Digital plånbok?
Ja, det kan vara en app i din mobiltelefon, en smartklocka, en surfplatta eller dator som håller reda på dina kort när du ska handla i butik. Ett exempel på en digital plånbok som du använder i butik är Samsung Pay. Du väljer vilket av dina kort du vill helst vill betala med och lägger överst i din digitala plånbok. Men du kan alltid välja vilket kort du vill använda som betalning.
Kan jag ta ut kontanter med mitt kort?
Ja, men i uttagsautomater finns följande uttagsgränser: 10 000 kr/24 timmar, 24 000/4 dagar. Pris 2% på uttaget belopp lägst 40 kr.
Vad gör jag om jag har förlorat mitt kort?
Gå in på appen Spendwise eller logga in på Mitt kort och spärra ditt kort eller kontakta spärrservice 0774 24 24 24, öppet dygnet runt.
Jag har glömt min pinkod?
Du kan enkelt se din kod via appen Spendwise eller genom att logga in på Mitt kort.
Hur ändrar jag min pinkod?
Du byter din pinkod i någon av automaterna från Bankomat.
Kan jag blippa med mitt kort?
Du kan betala kontaktlöst (blippa) utan pinkod på belopp under 200 kr. Det går även att betala kontaktlöst vid högre belopp men då måste du ange din pinkod. Om du inte vill ha tjänsten kontakta Kundservice.
Jag har upptäckt felaktiga köp på min faktura , vad gör jag?
Du ska reklamera felaktiga transaktioner - Läs mer och gör en reklamation här
Min pinkod är spärrad, vad gör jag?
Om din pinkod är spärrad behöver du inte beställa ett nytt kort utan kontakta Kundservice 08-14 68 30 för att låsa upp koden, se till att ha ditt kort i närheten när du ringer.
Hur kan jag se mitt saldo på kortet?
För att se ditt saldo eller dina senaste köp kan du logga in på Mitt kort så du kan hålla dig uppdaterad. Du kan också aktivera en sms-tjänst för att hålla reda på ditt saldo. Detta gör du under "Korttjänster" på Mitt kort.
Nyhet! Nu kan du även följa ditt saldo via appen Spendwise som du laddar hem påt. ex App Store.
Vad är tjänsten Mitt kort?
Mitt kort hittar du på scandicfriendsmastercard.se. Du kan även ladda ned appen Spendwise där du har samma information. Där kan du se: ditt saldo och dina fakturor, dina köp och uttag, dina bonuspoäng, ändra din köpgräns, ansöka om extrakort , se vilken pinkod du har, delbetalningskalkylator, uppdatera dina kontaktuppgifter och öppna och stänga för näthandel etc.
Poäng
Var är min välkomstbonus som jag skulle få när jag ansökte om kortet och som gör att jag kommer snabbare till nästa level?
För att få baspoängen från välkomsterbjudandet behöver du använda kortet 3 gånger inom 30 dagar och fortfarande har ett aktivt kort. Poängen kommer in på ditt konto ca 30 dagar från köptillfället.
Vad ska jag tänka på när jag betalar med kortet utomlands?
Betala alltid i lokal valuta när du är utomlands, då får du oftast den mest fördelaktiga kursen.
Var kan jag se mina bonuspoäng som jag har tjänat med mitt Scandic Friends Mastercard?
Du kan följa din poängintjäning via appen Spendwise eller på Mitt Kort . Här ser du dina poäng så snart de bokförts på ditt konto samt din intjäning de senaste 12 månaderna. Du kan också följa din totala poängintjäning och hur många bas- respektive bonuspoäng du har att boka frinätter med för genom att logga in på ditt Scandic Friends medlemsprofil och titta på Mina sidor. Mastercardpoängen förs över till Mina sidor månaden efter köpet (runt den 10:e).
Är välkomstpoäng/baspoäng nivågrundande?
De poäng som du får som välkomstbonus när du skaffar kortet kan du både använda till att klättra i nivå och spendera.
SCANDIC FRIENDS
Varför är inte Scandic Friends Mastercard uppdaterat med min medlemsnivå?
Du som medlem kan klättra till nästa nivå flera gånger under ett år och i och med att vi är ett hållbart företag vill vi inte skicka ut nya kort så fort detta sker. Ditt medlemsnummer är tryckt på baksidan och din nuvarande medlemsnivå återfinns i appen och under Mina sidor när du loggar in på Scandic Friends medlemsprofil på webben. Du kan också fråga i receptionen på hotellet.
Räcker det att jag visar mitt Scandic Friends Mastercard för att få rabatten i restaurangen?
Ja, du får din rabatt genom att visa att du är medlem i Scandic Friends och det räcker att du visar upp ditt Scandic Friends Mastercard.