Saker som är bra att veta

Här är några saker som kan vara bra att veta om att vara medlem i Scandic Friends. Om du ändå har frågor, tveka inte att kontakta vår medlemsservice!

Regler för frinätter

En frinatt är en hotellvistelse som du har bokat med de poäng du har tjänat in som medlem i Scandic Friends. Du kan boka vistelsen ett år i förväg, och kom ihåg, du får 500 extra poäng när du bokar din frinatt på webben – det kan vara värt att prova! Och givetvis får du även de vanliga förmånerna. Observera att frinätter endast går att boka i standardrum.

Om du är medlem på 3rd floor eller Top floor kan du boka en frinatt när du vill under året! Dock kan antalet frinattsrum vara begränsade under datum då hotellet har väldigt hög beläggning. Därför är det bra att boka din frinatt i god tid! För medlemmar på 1st floor och 2nd floor kan vissa hotell ha undantagsdatum under högsäsong, då kan du inte boka någon frinatt.

Om du avbokar eller ändrar en frinatt som har bokats med poäng som utgått före den faktiska vistelsen kommer poängen att anses vara utgångna och du kan inte använda dem för andra bokningar. Poängen kan inte användas för att boka en frinatt på något annat datum.

Du kan ge bort en frinatt till någon som du bryr dig om. När du bokar frinatten på webben gör du helt enkelt bokningen i din väns namn. Förmåner är inte inkluderade i frinätter som ges bort.

Du kan även beställa Scandic Friends-presenkort eller frinattskuponger att ge bort.

Regler för restaurangkuponger

Vi vill att du som reser mycket ska ha möjlighet att äta god och prisvärd mat när du besöker oss. Som Scandic Friends-medlem på 2nd floor, 3rd floor och Top floor får du en restaurangkupong vid varje övernattning. Du kan använda kupongen som rabatt på mat och dryck på hotellet under din vistelse. Värdet på kupongen är alltid i lokal valuta och regler för användning varierar beroende på vilket du land du besöker oss i. Du får mer information av oss på hotellet.

Du behåller din nivå under ett år

När du har bott det nödvändiga antalet kvalificerande nätter under en tolvmånadersperiod flyttas du upp till nästa medlemsnivå. När du har nått nästa nivå behåller du den under ett år, givetvis förutsatt att du inte kvalificerar dig till en högre nivå under tiden.

Vi uppgraderar dig

Vi uppgraderar dig till nästa medlemsnivå så snart du har bott hos oss det antal kvalificerande nätter som krävs för den nivån. Du kan utnyttja de nya förmånerna efter att dina nätter har registrerats på ditt medlemskonto. Det kan ta upp till en vecka efter vistelsen. Vi skickar dig ett nytt medlemskort med samma medlemsnummer som det tidigare efter tre veckor.

Du kan nedgraderas

Om du inte har bott hos oss det antal nätter som krävs för att behålla din medlemsnivå under ett år efter din uppgradering kommer du i stället att flyttas ned en nivå. Men oroa dig inte, du kan aldrig flyttas ned mer än en nivå under en tolvmånadersperiod.

Dina poäng gäller under minst tre år.

Dina poäng gäller det år de har tjänats in och under ytterligare tre år. Utgångsdatum är alltid 31 december. När du använder poängen för att boka en frinatt eller partnerkupong tar vi alltid de äldsta poängen först så att dina poäng räcker under så lång tid som möjligt.

Vad är en kvalificerande natt?

En kvalificerande natt innebär att du tjänar in poäng och att natten räknas in för en högre medlemsnivå. De flesta nätter som du kan boka här på scandichotels.se är kvalificerande nätter, men vissa rumspriser som du bokar direkt med hotellet eller vår reservationstjänst och medlemsservice räknas inte som kvalificerande. De senare gäller även när du bokar via någon annan webbplats (tredje parts eller webbresebyrås). Och slutligen kan du inte tjäna poäng eller räkna in nätter för högre medlemsnivå om du har bokat en frinatt. Läs mer om undantagen under Regler & och villkor.