Testa nya träningssätt

Semestern betyder ett avbrott från vardagens rutiner och många lägger då också träningen på hyllan. Träningsexperten Lovisa "Lofsan" Sandström tycker inte att träning måste vara så komplicerat – och här ger hon sina bästa tips för att hålla sig i form i sommar.

Sommaren är en perfekt period för att testa en alternativ träning och Lovisa menar att det finns fördelar med att gå ifrån sina vanliga träningsrutiner för ett tag.

– Att unna sig en vilovecka för återhämtning eller att testa en annan typ av träning kan till och med ge ett bättre träningsresultat, säger hon. Det behöver inte vara fel att träna lite lugnare på sommaren – det viktigaste är att det blir av på något sätt menar Lovisa. 

– Efter ett långt träningsuppehåll gör många felet och startar från noll till hundra när gymmet öppnar igen, och då blir de ofta förkylda och sjuka, säger hon.

Lofsan bästa tips för sommarträning

  • Transport träning. Integrera träningen under semesterdagen genom att röra dig till dagens olika aktiviteter. Kanske kan du promenera till stranden istället för att ta bilen?
  • Kroppsvikt träning. Övningar som knäböj, utfall, step up och höftlyft passar utmärkt att göra var som helst. Du behöver inte en gymlokal eller en massa verktyg för att hålla dig i form.
  • Engagera familjen. Sommaren innebär för många mer tid med familjen och lekar som är roliga för barnen – kan vara träning för dig. Arrangera stafettlekar eller någon annan aktivitet i parken eller trädgården.
  • 20-minutersträning. Det behöver inte vara länge men försök att avsätta egentid där du kan träna ostört med fullt fokus. Ett tips är att ta det på morgonen innan semesterdagen dragit igång eller

Lovisa är personlig tränare och syns bland annat i TV4. Hon skriver böcker om träning, driver bloggen lofsan.se och podcasten Träningspodden med Jessica