Hälsosam semester

Visst låter det härligt med en hälsosam semester? Enligt Stressforskningsinstitutet är det precis vad du ska göra i sommar. Fler tips för en stressfri semester är att göra det motsatta mot vad du brukar göra. Är du jätteaktiv på jobbet – ta en passiv semester. Är du passiv på jobbet, exempelvis sitter mycket, rör på dig mycket. Dessutom är det viktigt att lämna utrymme för spontanitet och vila. För mycket planering kan nämligen också skapa stress.

Må bra under långa resdagar

Semestern kan ju innebära en hel del resor, här är tipsen som får dig att klara resan med välmåendet i behåll.

  • Börja gärna resdagen med någon form av lättare aktivitet. Det väcker och stärker kroppen så att den orkar sitta stilla i många timmar.
  • En bra frukost lägger grunden för en lyckad resa. Glöm inte att ta med hälsosamma snacks till resan, till exempel nötter, frukt eller rawbars.
  • Ta med öronproppar så att du kan vila och slappna av oavsett ljudnivån hos dina medresenärer.
  • Använd stödstrumpor vid långa flygresor så minskar du svullnaden i ben och fötter.
  • Flygplansluft är torr. Smörj in dig med en fuktighetsbevarande kräm, drick mycket vatten och undvik att dricka alltför mycket kaffe, så kommer du fram fräsch.
  • Lager på lager-principen ska inte underskattas en lång resdag då temperaturen kan skifta hej vilt (särskilt på flyg och tåg). Med flera tunna lager kan du enkelt ta av eller på klädesplagg för att behålla en behaglig temperatur hela dagen.

Sov så mycket du har lust med

För dig som vill sova extra gott erbjuder vissa av Scandics hotell  specialutrustade sömnrum som garanterar en god natts sömn. Rummen har bland annat anpassningsbara YouBed-sängar, sömnkit och sen utcheckning.