Vanliga frågor just nu

Denna sida uppdateras löpande med frågor och svar.

Vanliga frågor och svar

Snabblänkar till frågor om:

Om- och avbokning

Kan jag avboka eller ändra min bokning?

Om du har gjort en bokning med flexibel om- och avbokning kan du ändra och avboka din vistelse fram till kl 18:00 lokal tid på ankomstdag.

Om du har gjort en förskottsbetalad bokning kan den normalt inte om- eller avbokas, men under rådande omständigheter kan du nu ändra din förbetalda bokning om du gjort den senast 27 mars och om din vistelse kommer inträffa senast 30 april 2020. Du kan ändra bokningen till ett framtida datum till och med 30 april 2021. Om priset för din nya bokning är högre, så betalar du mellanskillnaden när du checkar in. Ombokning som resulterar i ett lägre pris än redan betalat kommer ej ersättas. Om du väljer att avboka återbetalas inte din bokning. Kontakta hotellet för att boka om.

UNDANTAG: Om du bokat din hotellövernattning någon annanstans än via Scandics webbsidor scandichotels.se/.no/.dk/.com/.de/.fi, våra hotell eller vår centralbokning måste du vända dig direkt till den aktören för att få information om vilka regler som gäller din bokning.

Mitt flyg/tåg/båt har blivit inställt, kan jag avboka min hotellvistelse?

Om du har gjort en bokning med flexibel om- och avbokning kan du ändra och avboka din vistelse fram till kl 18:00 lokal tid på ankomstdag.

Om du har gjort en förskottsbetalad bokning kan den normalt inte om- eller avbokas, men under rådande omständigheter kan du nu ändra din förbetalda bokning om du gjort den senast 27 mars och om din vistelse kommer inträffa senast 30 april 2020. Du kan ändra bokningen till ett framtida datum till och med 30 april 2021. Om priset för din nya bokning är högre, så betalar du mellanskillnaden när du checkar in. Ombokning som resulterar i ett lägre pris än redan betalat kommer ej ersättas. Om du väljer att avboka återbetalas inte din bokning. Kontakta hotellet för att boka om.

Den konsert/teater/mässa jag skulle ha deltagit på är inställd. Kan jag avboka min hotellvistelse?

Om du har gjort en bokning med flexibel om- och avbokning kan du ändra och avboka din vistelse fram till kl 18:00 lokal tid på ankomstdag.

Om du har gjort en förskottsbetalad bokning kan den normalt inte om- eller avbokas, men under rådande omständigheter kan du nu ändra din förbetalda bokning om du gjort den senast 27 mars och om din vistelse kommer inträffa senast 30 april 2020. Du kan ändra bokningen till ett framtida datum till och med 30 april 2021. Om priset för din nya bokning är högre, så betalar du mellanskillnaden när du checkar in. Ombokning som resulterar i ett lägre pris än redan betalat kommer ej ersättas. Om du väljer att avboka återbetalas inte din bokning. Kontakta hotellet för att boka om.

Jag har bokat en grupp- eller konferensbokning. Kan jag avboka denna?

Om du har gjort en gruppbokning där vistelsen kommer inträffa senast 30 april 2020 kan vi ändra bokningen till ett framtida datum under 2020. Detta gäller enbart om gästen inte kan resa på grund av orsaker utom dennes kontroll. Om du vill avboka din vistelse gäller våra ordinarie om- och avbokningsregler. Kontakta hotellet vid frågor.

Gästsäkerhet och rutiner

Vad händer på hotellet om en gäst insjuknar i det nya coronaviruset under sitt hotellbesök?

Scandic följer de riktlinjer och rekommendationer som kontinuerligt kommuniceras från lokala hälsovårdsmyndigheter och alla medarbetare på alla hotell får löpande del av ny information om Covid-19. Scandics medarbare är alltid väl rustade att ta hand om olika situationer som uppstår på hotellet.

Förändringar på hotellen

Hur påverkas min planerade vistelse med anledning av det nya coronaviruset?

På grund av rådande omständigheter ändrar vi tillfälligt vårt erbjudande vad gäller mat och dryck på våra svenska hotell. Hotellets frukostbuffé ersätts med individuellt paketerad frukost
Vi har tillfälligt anpassat vårt restaurangerbjudande på hotellet. Ett begränsat utbud av mat och dryck erbjuds i vår shop. Fika i samband med konferenser serveras i mötesrummet och lunchbuffén ersätts med tallriksservering

Kommer Scandic stänga några hotell?

På grund av rådande situation har vi valt att tillfälligt stänga några av våra hotell. Alla gäster som har bokat en vistelse under den tillfälliga stängningen kommer kontaktas och bli erbjuden ett rum på ett närliggande Scandichotell, eller annat alternativ. Vi ber om ursäkt för de komplikationer detta kan komma att medföra och hoppas på er förståelse i denna extraordinära situation. ​

I dagsläget är alla våra svenska hotell öppna. För att se om ditt hotell är stängt kan du besöka vår sida där vi har samlat information om tillfälligt stängda hotell. 

Medlemsförmåner Scandic Friends

Är Scandic Friends-medlemmar fortfarande lika viktiga under denna ansträngda period?

Våra medlemmar är otroligt viktiga för oss, varför vi har gjort en rad förändringar som vi hoppas kommer ge mervärde till dig som medlem. Ju högre nivå i Scandic Friends du har desto högre mervärde får du.

Varför har Scandic tagit bort restaurang-vouchern?

Vi befinner oss i en speciell situation där några av våra shoppar, restauranger och barer tillfälligt stängt. Vi har därför tagit bort restaurang-vouchern, men har istället sett till att Scandic Friends har fått ett mervärde i medlemsskapet totalt sett.

Kommer restaurang-vouchern tas bort permanent?

Vårt mål är att ständigt utveckla förmånerna för våra medlemmar. Under denna ansträngda period har vi tagit beslut om att upphöra med restaurang-vouchern och har istället sett till att du som Scandic Friends-medlem har fått ett mervärde i medlemsskapet totalt sett.

Vad kan intjänade poäng användas till förutom bonusnätter? 

För närvarande har Scandic Friends-medlemmar möjlighet att använda poäng för bonusnätter. Vi utvecklar ständigt vårt lojalitetsprogram och vi hoppas att inom en snar framtid kunna dela nya och spännande sätt för våra lojala medlemmar att spendera och lösa in poäng.