När du jobbar i restaurangen

När du jobbar i restaurangen finns det många saker du kan göra för att underlätta för gäster med tillgänglighetsbehov.

Ställa ut kaffekoppar och glas

På Scandic bryr vi oss om små saker som är viktigare än man kanske tror, till exempel att se till att kaffekoppar och glas placeras på en höjd där alla kan nå dem. Koppar och glas ska alltid placeras på två nivåer: lågt och högt. Titta på hur kaffekopparna och glasen är placerade på ditt hotell. Är det något som behöver ändras eller förbättras?

Servera frukost och lunchbufféer

Om du serverar en buffé, är allt enkelt tillgängligt för gäster som använder rullstol?

Om du serverar en gäst som använder rullstol, erbjud dig att hjälpa till att göra plats för dem vid buffén. Du kan även erbjuda en bricka som gör det enklare för dem att bära en tallrik.

Mat för alla

På Scandic serverar vi mat som passar alla, från personer med olika typer av matallergier eller intolerans till veganer. För att se till att vi tar hand om personer med matallergier på bästa möjliga sätt är det väldigt viktigt att berätta för dina medarbetare och kökspersonalen om gästens allergi.

När du serverar gäster med allergi, bekräfta alltid att vi har deras allergi i åtanke. Till exempel: ”Här är din fisk med laktosfri sås.”

När du serverar våra gäster

Precis som vilken annan gäst som helst vill personer med tillgänglighetsbehov bo på ett hotell där de känner sig välkomna och bekväma – ett ställe där de kan bo utan krångel. Våra medarbetare i restaurangen är en viktig del i gästupplevelsen på Scandic.

Hur serverar man bäst en gäst som är blind? Och hur välkomnar man en gäst som använder rullstol i restaurangen? Ta reda på det genom att titta på filmerna nedan.

Att servera en gäst som är blind

Att servera en gäst som använder rullstol

VAD HAR DU LÄRT DIG?

Hur ska du servera maten åt en gäst som är blind?

  •  På samma sätt som för alla andra gäster, men förklara vad som finns på tallriken i medurs ordning.
  • På samma sätt som för alla andra gäster och förklara vad som finns på tallriken.

När du förbereder en buffé, hur ska du placera kaffekopparna och glasen?

  • Både på en låg och hög höjd så att alla kan nå dem.
  • På en låg höjd så att alla kan nå dem.

ANTA UTMANINGEN! SERVERA DIG SJÄLV MAT FRÅN BUFFÉN I RULLSTOL

Det bästa sättet att lära sig att hjälpa gäster med särskilda behov är att uppleva världen som de gör. Låna en av hotellets rullstolar för att ta dig runt i buffén och servera dig själv.

Fråga dig själv:

  • Var det enkelt att ta sig överallt och att nå allt?

NÄSTA UTMANING! ÄT MED ÖGONBINDEL

Gå ihop med en annan eller flera medarbetare och servera varandra lunch. En person kan servera, och de andra kan äta medan de har på sig en ögonbindel. Även om det inte är en perfekt simulering av hur det är att vara blind, så kommer det att hjälpa dig att använda andra sinnen än din syn. Det kan också ge dig en bättre förståelse för hur du ska servera gäster med nedsatt syn.

VILL DU VETA MER?

Scandics tillgänglighetsstandard med 159 punkter. Som en del i arbetet med att göra våra hotell tillgängliga har vi satt ihop en lista med 159 punkter som ska se till att vi verkligen är så tillgängliga som vi säger.

För mer information om tillgänglighetslösningar kan du besöka våra sidor om särskilda behov.