När du arbetar i receptionen

Varje hotell är olika, så se till att bekanta dig med utformningen och tillgänglighetslösningarna på ditt hotell.

Receptionsdiskar i lämplig höjd

Tänk dig att du är en person som använder rullstol. Hur skulle du ge dig själv en behaglig upplevelse vid incheckningen? För att incheckningen ska gå smidigt till har många av våra hotell receptionsdiskar i två olika nivåer.

Vilken typ av receptionsdisk har ditt hotell? Om det inte finns en receptionsdisk i lämplig höjd, hur skulle du välkomna ett barn? Eller en person som använder en rullstol eller behöver sitta ner?

Vibrerande väckarklockor

För gäster med nedsatt hörsel ska det finnas en vibrerande väckarklocka att låna i receptionen. Klockan fungerar även som ett brandlarm.

Se till att du vet var väckarklockan finns. Se till att den är laddad, inställd på rätt tid och i gott skick. Du ska även kunna visa hur den fungerar.

Hörslinga

Det ska alltid finnas en hörslinga i receptionen. Den ska vara placerad nära mikrofonen, markerad med hörslinga-symbolen och vara enkel för gäster att upptäcka.

Kom ihåg att gäster som använder hörslinga-inställningen på sina hörapparater kan höra vad du säger när du står nära mikrofonen.

Skapa en fantastisk gästupplevelse i receptionen

Håll passager fria mellan receptionen och hissarna samt i alla allmänna utrymmen. Se till att det är enkelt för gäster att ta sig till sina rum från receptionen.

Erbjud lämpliga rum och assistans

Fråga alltid gästerna vilken typ av rum de föredrar och om det är något särskilt de behöver. Det är en god idé att ge gäster med tillgänglighetsbehov ett rum nära hissen så att de så enkelt som möjligt kan ta sig till rummet och ta sig runt.

För gäster med nedsatt syn, erbjud ett mindre rum så att allt är nära och enkelt att hitta. Du kan även erbjuda dig att guida gästen till restaurangen på morgonen och kvällen. Om en gäst har bokat ett av våra tillgänglighetsanpassade rum eller har svårt att gå ska du alltid erbjuda dem hjälp för att ta sig till rummet.

Möten

När du förbereder ett mötesrum, kom ihåg att ha tillräckligt med utrymme för rullstolar, och fråga alltid om någon behöver en hörslinga. Tänk på att det finns mötesanordnare som inte ens vet vad en hörslinga är, trots att många använder dem. I så fall är det du som är experten!

Kom ihåg att fråga om någon har en matallergi eller är känslig mot dofter, till exempel blomdoft. Om du använder blommor, välj sådana som inte doftar starkt. Det är även bra att se till att rumstemperaturen är behaglig (inte för kall), till exempel när vi tar emot organisationer som Reumatikerförbundet.


 VAD HAR DU LÄRT DIG?

Vilken annan viktig funktion har Scandics vibrerande väckarklocka?

  • Den har ett inbyggt brandlarm.
  • Den spelar musik. 

 Vilket slags rum ska du erbjuda en gäst med nedsatt syn?

  •  Ett stort rum nära hissen.
  •  Ett litet rum nära hissen.