Hur det hela började

Hösten 2003 utsågs Magnus Berglund till tillgänglighetsambassadör för Scandic. En av de första uppgifterna var att utbilda våra teammedlemmar.

En eldsjäl

Magnus hade tidgare fått besked om att han aldrig skulle kunna arbeta igen på grund av sitt funktionshinder men har idag skapat sig ett nytt liv och har verkligen hjälpt oss att göra många bra saker. En av de första uppgifterna var att utbilda våra teammedlemmar.

Magnus har lärt våra medarbetare på hotellen att förstå hur det är att vara gäst med någon form av funktionsnedsättning. Vi tycker att det är viktigt att alla Scandics medarbetare är kunniga i att ge service till våra gäster med särskilda behov.

Behoven och kraven för ett bekymmersfritt resande varierar naturligtvis beroende på om man t.ex. är rullstolsburen, allergisk, har nedsatt syn eller hörsel. Det är därför som vi alltid ser till att vara uppdaterade på vad dessa olika behov och krav är. För att säkerställa en standard som är så jämn som möjligt för alla våra hotell, har vi tagit fram Scandics tillgänglighetsstandard.

Visste du att...

En av den första åtgärdena som gjordes, för att förbättra förståelsen för funktionsnedsättningar hos medarbetare, var att hyra tre rullstolar. Över 100 av våra teammedlemmar fick, under två timmar, ta sig fram i rullstol för att se livet ur det perspektivet. I tre månaders tid rullade det runt rullstolar på kontoret…